Test-Aankoop bindt strijd aan met huis-aan-huisverkoop van energiecontracten

07/03/16 om 11:31 - Bijgewerkt om 11:31

Bron: Belga

(Belga) Test-Aankoop heeft zijn nieuwe campagne tegen de huis-aan-huisverkoop van energiecontracten gelanceerd. Concreet roept de consumentenorganisatie onder meer op om met een sticker aan te geven "NEE" te zeggen tegen leurders en om overtreders aan te geven bij de federale overheidsdienst (FOD) Economie. Er zijn vooral klachten over de grotere leveranciers, klinkt het.

Test-Aankoop bindt strijd aan met huis-aan-huisverkoop van energiecontracten

Test-Aankoop bindt strijd aan met huis-aan-huisverkoop van energiecontracten © BELGA

"Klachten over huis-aan-huisverkoop zijn schering en inslag", zegt Test-Aankoop. Verkopers zetten de vaak oudere slachtoffers onder druk om een contract te ondertekenen en verkopen vaak te dure contracten. "We hebben zelfs weet van verkopers die contracten verkopen aan mensen met een sociaal tarief. Zij doen daar geen enkel voordeel mee, want ze hebben al het laagste tarief", zegt Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw, een van de vzw's die de actie steunen. Zij wijst vooral de grotere leveranciers met de vinger. "We krijgen vooral veel klachten over ENI, Essent, Electrabel en Luminus", zegt ze. Om dergelijke praktijken aan te pakken, lanceert Test-Aankoop samen het Waalse RWADE, het Brusselse InforGazElec en het Vlaamse Samenlevingsopbouw een campagne om de bevolking te wijzen op de valkuilen van huis-aan-huisverkoop. "Het beste zou zijn om het probleem op het Europese niveau aan te pakken, maar dat is moeilijk en tijdrovend. Daarom hebben we een alternatief gezocht", zegt Julie Frère van Test-Aankoop. Concreet heeft Test-Aankoop een sticker ontwikkeld met daarop "STOP, geen verkoop aan de deur". De stickers zullen te verkrijgen zijn via het magazine van Test-Aankoop of bij de deelnemende vzw's. De organisaties vragen om die duidelijk op te hangen bij de brievenbus of de deurbel. "Negeert een verkoper zo'n bericht, kan dat beschouwd worden als een agressieve handelspraktijk. De consument kan daarvoor klacht indienen bij de FOD Economie", luidt het. (Belga)

Onze partners