Telenet en Medialaan leggen conflicten bij

© belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Telenet en Medialaan leggen hun ruzie bij over het doorspoelen van reclame. De twee gaan samenwerken om nieuwe manieren van tv-kijken en adverteren te ontwikkelen. CEO John Porter van Telenet drukte CEO Peter Bosschaert van Medialaan bij de fotosessie niet alleen de hand, hij gaf hem ook een kus.

Dankzij de samenwerkingsovereenkomst tussen Telenet en Medialaan worden de programma’s van VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM en JIM beschikbaar op Yelo TV en dus ook op tablet, PC en smartphone. “Ons doel is om dat tegen Pasen voor elkaar te krijgen”, zei Telenet-CEO John Porter.

CEO Peter Bosschaert van Medialaan zei dat het om een “360 graden”-akkoord ging. “Voor het eerst zijn alle tv-rechten afgedekt, zowel live als uitgesteld. De kijker heeft de garantie dat hij niets méér hoeft te betalen voor bestaande diensten. Hij krijgt voor dezelfde prijs nog meer features.”

John Porter detailleerde dat het bekijken van lineaire tv op Yelo gratis zou zijn voor Telenet-abonnees. “Over toekomstige diensten zoals catch-up tv, cloud recording of het teruggaan naar het verleden in de programmagids, moet nog onderhandeld worden”, zei hij.

Volgens Bosschaert is het akkoord gebaseerd op de erkenning van de rol van Medialaan als content provider en van Telenet als distributeur. “Als je de kijker centraal stelt, is tv een groeimarkt. Er is nog nooit zoveel tv-gekeken als nu. Je creëert meer waarde door samen te werken dan door naast elkaar te lopen.”

‘Basis van begrip’

Over het dispuut over het doorspoelen van reclame zei Porter: “Er is een basis van begrip. Wij verstaan de implicaties voor hun business model en wij hebben het gevoel dat we dat met dit akkoord geregeld hebben.” Hij wou niet ingaan op de vraag of Telenet Medialaan voortaan compenseert voor dat doorspoelen van reclame. “We hebben een substantiële overeenkomst”, zei hij daarop.

Over de rol van Stievie, een initiatief van de zenders dat rechtstreeks concurreert met Yelo, zei Bosschaert dat het een manier was om de vinger aan de pols te houden van de evolutie van het gedrag van de tv-kijkers en dat hij geen ambitie had om in tv-distributie te stappen.

Het akkoord loopt tot het einde van 2017. Volgens een persbericht van Telenet gebruiken al 400.000 van hun abonnees regelmatig Yelo TV.

Over de discussie over de tv-rechten uit het verleden zei Bosschaert: “Wij hebben een deal die gericht is op de toekomst en wij trekken een dikke streep onder het verleden.”

Duidelijke rechten

De twee partijen blijven “van mening verschillen” over de plannen van Telenet om zelf te investeren in het maken van Vlaamse programma’s. John Porter herhaalde dat Telenet dat wil blijven doen “voor de juiste projecten”.

CEO Peter Bosschaert van Medialaan zei dat het decreet over de signaalintegriteit het akkoord had mogelijk gemaakt, omdat het de rechten van de zenders duidelijk maakte, maar dat de verzoeningsprocedure uit dat decreet niet was gebruikt.

John Porter wou niet ingaan over de implicatie van het akkoord voor de onderhandelingen met de zenders van De Vijver. Hij verwachtte wel wat kilo’s aan te komen in de toekomst. “We gaan veel leukere etentjes hebben in de beste Vlaamse traditie”, zei hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content