"Systeem kilometerheffing technisch niet op punt, te duur en geen impact op mobiliteit"

30/03/16 om 14:04 - Bijgewerkt om 14:04

Bron: Belga

(Belga) "Het systeem staat technisch niet op punt, is te duur en heeft geen impact op de mobiliteit." Dat is het vernietigende oordeel van Comeos, de federatie van handel en diensten, op de kilometerheffing voor vrachtwagens die vrijdag 1 april start.

"Systeem kilometerheffing technisch niet op punt, te duur en geen impact op mobiliteit"

"Systeem kilometerheffing technisch niet op punt, te duur en geen impact op mobiliteit" © BELGA

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert. Maar volgens Comeos staat het systeem technisch nog niet op punt. "Als een vrachtwagen bijvoorbeeld op een parallelweg naast een autosnelweg rijdt, wordt dit geregistreerd als een verplaatsing op de autosnelweg. De transporteur zal dan onterecht een kilometerheffing moeten betalen", zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. De organisatie zegt ook dat de heffing automatisch een effect zal hebben op de winkelprijzen. Michel: "Om een eenvoudig voorbeeld te geven: een lasagne die in de winkel ligt heeft een hele weg afgelegd. Eerst moeten de ingrediënten naar de producent vervoerd worden, vervolgens gaat het afgewerkte product van de producent naar de depots van de winkels, om van daaruit verdeeld te worden naar de supermarkten. Door de kilometerheffing worden al deze stappen duurder." Michel schat de totale kost voor de voedingsketen op 120 tot 170 miljoen euro. Comeos pleit voor een andere soort kilometerheffing. "Wij zijn niet tegen de kilometerheffing, maar deze moet wel een impact hebben op de mobiliteit. Dat is met de huidige regelgeving niet het geval", aldus Michel. "Dit is een puur financiële operatie, zonder positief effect op onze mobiliteit. Wij vragen tegen 1 april 2017 een slimme kilometerheffing, die varieert naargelang het tijdstip en de locatie van de verplaatsing. Zo zouden vrachtwagenchauffeurs kunnen genieten van een gunstig tarief als ze buiten de spitsuren rijden, zodat de filedruk afneemt." (Belga)

Onze partners