Swissport: "Er is eigenlijk personeel te veel"

02/01/17 om 16:18 - Bijgewerkt om 16:19

Bron: Belga

(Belga) De bagageproblemen van vanochtend op Brussels Airport waren volgens afhandelaar Swissport het gevolg van "een stiptheidsactie van enkelen in de bagagezaal". Er is geen sprake van een personeelstekort, maar integendeel van een tijdelijk overschot in de kalme maanden januari en februari. Dat zegt Yves Panneels, die de communicatie voert voor Swissport.

Volgens Panneels is een en ander nog een gevolg van het vertrek van de Indiase maatschappij Jet Airways vorig jaar. "Er werkten 110 voltijdse equivalenten voor dat contract. We hebben toen voorgesteld om iedereen aan boord te houden, maar het werk te herverdelen door bijvoorbeeld minder tijdelijken aan te werven in de zomer." Januari en februari zijn traditioneel de kalmste maanden in de luchtvaartsector, en dus werden in december afspraken gemaakt om "deze tijdelijke dip te overbruggen met zoveel mogelijk mensen aan boord", aldus Panneels. "Want eigenlijk zitten we op dit moment structureel met een overtal." De stiptheidsactie van vandaag zou dan veroorzaakt zijn door enkele werknemers die niet akkoord gingen om tijdelijk minder uren te werken dan de voorbije maanden. "Er waren geen uitzonderlijke omstandigheden op de luchthaven waardoor er een acuut personeelstekort had kunnen optreden", zegt Panneels. Panneels benadrukt dat de problemen zich situeerden in de bagagezaal, en niet bij het laden en lossen van de vliegtuigen op het tarmac. Volgens hem zouden er de komende dagen normaal gezien geen problemen mogen zijn. (Belga)

Onze partners