Sterke dollar speelt in de kaart van Ahold

27/05/15 om 09:27 - Bijgewerkt om 09:27

Bron: Trends

Ahold, de holding boven onder meer Albert Heijn en Bol.com, zag het eerste kwartaal de omzetcijfers toenemen dankzij de sterke dollar.

Sterke dollar speelt in de kaart van Ahold

© /

Ahold heeft de omzet in het eerste kwartaal met een kleine 15 procent zien oplopen tot 11,3 miljard euro. Het supermarktconcern, dat twee derde van zijn opbrengsten in de Verenigde Staten behaalt, werd met name geholpen door de sterke dollar. In het woensdag gepubliceerde persbericht over de kwartaalresultaten rept Ahold met geen woord over de gesprekken met Delhaize.

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en exclusief de verkoop van benzine kwam de omzetstijging uit op 3,1 procent. De nettowinst verviervoudigde, van 50 miljoen euro een jaar eerder naar 213 miljoen euro. Het onderliggend bedrijfsresultaat, waar eenmalige posten uit zijn gefilterd, daalde licht tot 390 miljoen euro.

Sterke verkoopcijfers Bol.com

"De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch", zei topman Dick Boer. Ahold ligt volgens hem op koers om de verwachtingen voor heel 2015 waar te maken.

Over België rapporteert Ahold zoals gewoonlijk weinig afzonderlijke cijfers. De omzetgroei blijft sterk, luidt het. Er zijn ondertussen 30 winkels van Albert Heijn in ons land. Verder zegt Ahold nog dat de verkoop van de onlinewinkel Bol.com in België met 64 procent is gestegen. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners