Staking Zaventem: Bonden en directie Aviapartner bereiken akkoord

© belga

De staking bij Aviapartner lijkt bijna van de baan. De directie en de bonden zijn tot een akkoord gekomen. Nadat er een hele namiddag hinder was bij de bagageafhandeling, gingen de arbeiders woensdagavond weer aan het werk.

De drie vakbonden en de directie van bagageafhandelaar Aviapartner hebben een akkoord bereikt tijdens het overleg naar aanleiding van de staking bij een deel van het personeel op Brussels Airport. . De arbeiders gaan sinds 21.20 uur stilaan opnieuw aan de slag, zegt Bjorn Vanden Eynde, vakbondssecretaris van ACV-Transcom.

“We hebben een verdedigbaar akkoord bereikt, we hebben alles verkregen wat we gevraagd hebben”, aldus Vanden Eynde. Het gaat dan om onder andere de uitbetaling van een kilometervergoeding voor het personeel dat in de periode na de aanslagen in Brussel elders aan de slag moest. Ook wordt een dagvergoeding van 35 euro uitbetaald aan wie in het buitenland aan de slag moest, op de luchthaven van Rijsel in Frankrijk.

Met het akkoord is de staking weliswaar nog niet afgelopen. Het akkoord wordt immers nu eerst nog aan het personeel voorgelegd. De bedienden zijn nog aan het onderhandelen.

Veel hinder in de loop van de namiddag

De bagagisten en een deel van de passagiersdienst van bagageafhandelaar Aviapartner hebben woensdagnamiddag rond 13 uur het werk neergelegd op Brussels Airport. Een gebrek aan dankbaarheid voor de flexibiliteit van het personeel na de aanslagen van 22 maart zat het personeel hoog.

“Een fout met de loonbrieven was de spreekwoordelijke druppel”, zegt Kurt Callaerts, algemeen sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom woensdag.

Volgens de laatste berichten duurt de staking nog zeker (vier uur) tot 20u30, liet vakbondssecretaris van ACV-Transcom Bjorn Vanden Eynde rond 16.30 uur weten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hinder voor passagiers

De stakingsactie van de bagagisten van Aviapartner zorgt voor hinder bij de passagiers op de luchthaven van Zaventem. Een veertigtal van de ongeveer 600 vluchten op Brussels Airport blijkt getroffen door de staking. Aviapartner werkt voor 30 procent van de luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven, aldus Anke Fransen, woordvoerster van de Brussels Airport. Bij de getroffen vluchten gaat het onder meer om bagage die niet gelost kan worden. Ook kan het zijn dat vluchten niet kunnen vertrekken met de juiste bagage en dus geannuleerd moeten worden, of worden vluchten omgeleid naar een andere luchthaven, al dan niet in een buurland.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Aviapartner is één van de twee bagageafhandelaars in Zaventem, naast Swissport. Onder meer Jetair, Etihad en Qatar Airways zijn klanten van Aviapartner.

‘Geen dankbaarheid’

Laurent Levaux, CEO van Aviapartner, is voor de vakbond de kop van Jut. “Sinds de aanslagen heeft het personeel een enorme flexibiliteit aan de dag gelegd om de luchthaven weer op de rails te krijgen. Maar Levaux heeft nog niet de moeite gedaan om wat dankbaarheid te tonen”, aldus vakbondsman Callaerts. Fouten in de loonbrieven zijn volgens de vakbondsman de spreekwoordelijke druppel. “Het aantal gewerkte dagen en dus de vergoeding van de salarissen zijn verkeerd, bizar genoeg quasi altijd in het nadeel van de werknemers. Premies die niet of verkeerd uitbetaald worden. Transportkosten die niet betaald worden.”

Behalve een gebrek aan dankbaarheid en fouten in de loonbrieven is het vooral de manier waarop Levaux de bagageafgehandelaar leidt waaraan de bonden zich ergeren. “Trop is te veel. Er zit geen structuur meer in Aviapartner. Hij (Levaux, red.) probeert de citroen helemaal leeg te persen alvorens hij het bedrijf nog wil te gelde maken”, besluit Callaerts.

Woensdagnamiddag werden onderhandelingen tussen bonden en directie opgestart, waar de ‘correcte naleving van de akkoorden rond de loon- en arbeidsvoorwaarden’ wordt geëist. Federaal minister van Mobiliteit Bellot dringt erop aan dat directie, vakbonden en personeel zo snel mogelijk de moeilijkheden en misverstanden in het conflict uitklaren.

De luchthaven van Zaventem kreeg vorige maand nog af te rekenen met een stakingsactie bij luchtverkeerleider Belgocontrol, waardoor een aantal vluchten moest worden omgeleid.

Ceo Aviapartner: ‘Staking voor niets’

Laurent Levaux, ceo van bagageafhandelaar Aviapartner, hekelt de staking van woensdag als een “staking voor niets”. Volgens de topman heeft “een vakbond de passagiers van de luchthaven (Brussels Airport, nvdr.) gegijzeld om stemmen te winnen voor de sociale verkiezingen en om de overheid te contesteren”. Levaux wees er nog op dat zo’n wilde staking niet zou kunnen gebeuren in landen als Spanje en Frankrijk.

“Er was geen stakingsaanzegging”, aldus Levaux. “Er was geen enkele vraag van het personeel om te staken.” Volgens de topman gaat het om externe druk: vakbondssecretarissen van buiten het bedrijf die de afgevaardigden bij Aviapartner gevraagd zouden hebben het werk neer te leggen.

Volgens Levaux staakt ongeveer 60 procent van het personeel en is dus 40 procent aan de slag. “Er was geen conflict of een complexe discussie”, aldus nog de ceo. “We zijn de verschillende zaken aan het regelen”, zoals de kilometervergoeding voor het personeel dat na de aanslagen van 22 maart op andere luchthavens werkte, en de uitbetaling van overuren.

Volgens hem zaken die het bedrijf ook niet betwist. “Dit is een staking voor niets. De luchthaven wordt geblokkeerd om sociale en politieke redenen.”

“Zoiets gebeurt niet in Spanje of Frankrijk”, aldus nog de topman. “Daar zijn er wetten die wilde stakingen verhinderen, in België is dat niet.” Hij wees erop dat in die landen een staking aangekondigd moet worden en dat er in een minimumdienstverlening moet worden voorzien. Levaux onderstreepte ook nog de bewondering en respect die hij voor het personeel heeft, dat “heel hard en extreem moedig gewerkt heeft” op Brussels Airport en de omliggende luchthavens in de periode na de aanslagen.

Aviapartner is met zowat 8.500 personeelsleden actief op 40 luchthavens in 8 Europese landen.

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content