Staking Air France-KLM draagt kostenplaatje van half miljard euro

08/10/14 om 09:02 - Bijgewerkt om 09:02

Bron: Trends

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM kijkt aan tegen 500 miljard euro kosten ten gevolge van de staking. In juli sprak de maatschappij nog van een brutowinst tussen de 2,2 en 2,3 miljard euro.

Staking Air France-KLM draagt kostenplaatje van half miljard euro

© Reuters

De staking door het Franse pilotenkorps zal de brutowinst (ebitda) van Air France-KLM dit jaar met maximaal 500 miljoen euro drukken. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep woensdag bekend. Begin juli voorspelde het bedrijf nog een brutowinst tussen de 2,2 en 2,3 miljard euro.

De staking drukt de operationele winst in het derde kwartaal met 320 tot 350 miljoen euro. In dat bedrag zijn gederfde inkomsten meegerekend, gecorrigeerd voor de lagere uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof, plus alle extra kosten die Air France heeft moeten maken, bijvoorbeeld om passagiers bij andere maatschappijen onder te brengen, aldus financieel directeur Pierre-François Riolacci.

Daarnaast krijgt Air France de komende tijd waarschijnlijk te maken met minder volle vliegtuigen, doordat de boekingen voor de maanden oktober tot en met januari achterlopen. "Wij zullen deels een inhaalslag maken", zei Riolacci.

Daarbij houdt de luchtvaartmaatschappij er ook rekening mee dat zij de prijzen zal moeten verlagen om verloren klanten terug aan boord te krijgen. De exacte kosten laten zich evenwel moeilijk inschatten, omdat de verkopen ook los van de staking al onder druk stonden. De genoemde bedragen zijn gebaseerd op aannames, zei Riolacci.

Door de staking daalde het aantal passagiers in september bij Air France-KLM met 15,9 procent. Financieel topman Riolacci gaf geen verdere details over de onderhandelingen met de bonden, maar verwacht geen nieuwe acties.

Heel wat piloten bij Air France legden twee weken het werk neer uit protest tegen nieuwe bezuinigingsplannen, waardoor zowat de helft van de vluchten geschrapt werd. De directie wou het lowcostfiliaal Transavia uitbreiden, maar trok dat plan uiteindelijk in. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners