Sportkleding als dagelijkse plunje

© .

Sportkleding wordt tegenwoordig niet meer alleen gebruikt om te sporten, maar is ook casual kleding en zelfs dagelijkse plunje.

Beyoncé

Half april lanceerde de Amerikaanse popster Beyoncé haar sportkledingmerk Ivy Park. Dat leidde meteen tot zo’n hype dat de webwinkel van keten Topshop uren na de lancering crashte door de vele bezoekers. In ons land zette het e-commercebedrijf Zalando klassieke affichage in om Ivy Park onder de aandacht te brengen.

Athleisure

De meeste kleren van Ivy Park worden in het Engelse modejargon athleisure genoemd. Dat is een samenvoeging van de Engelse woorden athlete (atleet) en leisure (vrije tijd). In modekringen verwijst de term naar de trend om sportkleding en fitnesskleding niet alleen in de sporthal of de fitness te dragen, maar meer en meer als vrijetijdskleding. Vooral vrouwen gaan in sportplunje boodschappen doen of zelfs werken. De trend is ontstaan in de yogawereld. Het zijn daarom vooral yogabroeken en -leggings die vrouwen in het dagelijkse leven dragen. Inmiddels zijn er ook voor mannen athleisurekledinglijnen.

Oorsprong

De tendens om sportkleren in het dagelijks leven te dragen komt uit Noord-Amerika. De meest in het oog springende naam is Lululemon Athletica. Het van origine Canadese sportkledingbedrijf veroverde de wereld met yogakleding. Lululemon heeft 354 winkels, onder meer in Keulen, Amsterdam, Parijs en Londen. De man achter Lululemon is Chip Wilson. De katoenen sportkleding voor poweryoga voldeed volgens Wilson niet. Hij maakte daarom zijn eigen kleding, die rekbaar was en het zweet kon opnemen. In 2007 was een aandeel Lululemon 14 dollar waard, vorig jaar was dat gestegen tot 64 dollar.

Groei

De verwachting is dat de sportkledingmarkt verder zal groeien. Cijfers uit de VS tonen aan dat de markt in 2014 al goed was voor 35 miljard dollar, 8 procent meer dan het jaar ervoor. Vooral de jeansfabrikanten voelen in hun omzet dat vrouwen meer en meer voor de pasvorm en het comfort van yogabroeken kiezen. Levi’s zag zijn omzet in de afgelopen jaren van 7 miljard tot 4,8 miljard dollar zakken. Levi’s-CEO Chip Bergh paste de jeans voor vrouwen aan om beter te kunnen concurreren met de comfortabele yogabroeken.

Vrouwen en jongeren

Zoals altijd zitten achter marketingtrends veranderingen in de maatschappij verscholen. In Engelse steden zie je bijvoorbeeld hoe vrouwen ‘s ochtends naar de yogales gaan, tijdens de lunch naar de gym trekken en na het werk bij de fitness langslopen. Hun kleding moet passend zijn voor al die activiteiten. Bovendien is de nieuwe sportkleding zo aantrekkelijk voor vrouwen dat ze die ook dragen als ze niet sporten. Naast heel wat vrouwen, kopen ook veel jongeren van generatie Y, geboren in de jaren tachtig of negentig, meer sportkleding dan vorige generaties. Dat komt omdat ze meer belang hechten aan ervaringen dan aan materieel bezit. Goederen, hun kledij bijvoorbeeld, moeten in de eerste plaats functioneel zijn zoals dat bij sportkleding het geval is.

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content