Spoorwegoperator NMBS staat voor een schier onmogelijke uitdaging

08/04/16 om 15:47 - Bijgewerkt om 15:52

Het probleem van de spoorwegen is groter dan de macht van de vakbonden in een gepolitiseerde moloch. Een fatsoenlijk beheerscontract met bijbehorend investeringsplan laat al te lang op zich wachten. Intussen houdt de precaire staat van de overheidsfinanciën de spoorwegen in een wurggreep.

Hopelijk komt minister Jacqueline Galant (MR) een van de komende weken eindelijk op de proppen met een nieuwe beheersovereenkomst voor NMBS en Infrabel. Al sinds 1 januari 2013 is er geen echt beheerscontract meer voor de spoorbedrijven. De vorige beheersovereenkomst liep van 2008 tot eind 2012. In december 2013 legde toenmalig minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) een aantal voorlopige regels vast. Dat gebeurde met het oog op een geplande reorganisatie van het spoorbedrijf en in afwachting van een nieuwe beheerovereenkomst. Door die reorganisatie van 1 januari 2014 verdween NMBS Holding. Het spoorbedrijf bestaat sindsdien nog enkel uit de spoorwegoperator NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. De personeelszaken werden doorgeschoven naar een nieuw dochterbedrijf HR Rail.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners