Spoorbaas Cornu: ‘Stakingen hebben NMBS 10 miljoen euro gekost’

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) met NMBS-baas Jo Cornu © BELGA

Minister Galant vraagt dat de NMBS productiever wordt. Spoorbaas Cornu is daartoe bereid, maar vraagt daar wel meer vrijheid voor in de plaats.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant vraagt dat de productiviteit van de NMBS tegen 2019 jaarlijks met 4 procent stijgt. “Het objectief van de minister van 4 procent productiviteitsstijging is niet direct gegeven. Dit zal een zeer zware inspanning vragen”, aldus Cornu, die woensdag door de leden van de commissie Infrastructuur aan de tand werd gevoeld.

Cornu wees er de minister op dat van 2004 tot 2013 de verbetering van de productiviteit bij het binnenlandse vervoer op 1 tot 1,5 procent uitkwam. Bij vergelijkbare andere Europese spooroperatoren lag dat percentage tussen 1,5 en 2,5 procent.

Cornu gaf woensdag nog zijn gedetailleerde visie op de uitdagingen die het bedrijf de komende vier jaar te wachten staan. De spoorbaas liet in dat verband ook enkele cijfers optekenen.

Stakingen hebben 10 miljoen euro gekost

Zo zijn er onder meer de directe en indirecte kosten die een staking van het spoorpersoneel meebrengen. Bovendien zinderen de gevolgen van de stakingen nog zes maanden voort, blijkt uit de toelichting van de spoorbaas.

Cornu heeft berekend dat de de stiptheid van de treinen – als gevolg van de stakingen van november en december 2014 – met 1,25 procent is afgenomen. “We telden vier keer zo veel geannuleerde treinen, maar we merkten ook een significante daling van de tevredenheid van de klant.” Volgens Jo Cornu is die dalende trend blijven aanhouden.

Het spoor mikte op een toename van het aantal klanten met ongeveer 1 procent per jaar, maar na de stakingen van 2014 is die negatieve trend blijven aanhouden tot in juni, toen er min of meer herstel geregistreerd werd. De NMBS heeft volgens de CEO dus bijna zes maanden lang de gevolgen van de stakingen moeten dragen.

Volgens Cornu hebben de stakingen van eind 2014 omgerekend 10 miljoen euro gekost. “Dat is het loon van 160 werknemers per jaar.”

663 miljoen besparen

De Belgische spoorwegen staan de komende jaren in ieder geval voor een grote uitdaging. Het spoor moet van de regering tegen 2019 immers 663 miljoen euro besparen. Cornu vraagt in ruil daarvoor meer commerciële vrijheid om de ticketprijzen te bepalen. Hij benadrukte daarbij opnieuw dat de infrastructuurvergoeding die de NMBS aan Infrabel moet betalen ‘bij de hoogste in Europa in behoort’.

Ook moeten de kosten omlaag. Hier biedt de leeftijdspiramide van het bedrijf – met veel vijftigplussers- ‘de kans om de productiviteit te verhogen zonder enig ontslag’. “Dit toon aan dat het nu het moment is om te handelen.”

Voor 2015 rekent de NMBS op een aangepast verlies van 4 miljoen euro (ebitda). In 2013 was dat -60 miljoen euro, in 2014 -30 miljoen euro.

In 2014 en 2015 is er besparingsinspanning geleverd van 50 miljoen euro per jaar, luidde het.

(Belga/VRT/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content