Spontane staking bij Gate Gourmet, lichte hinder bij luchtvaartmaatschappijen

© gatecourmet.com

Bij cateringbedrijf Gate Gourmet, dat vliegtuigmaaltijden produceert en verdeelt, is een spontane staking uitgebroken.

Bij cateringbedrijf Gate Gourmet, dat vliegtuigmaaltijden produceert en verdeelt, is een spontane staking uitgebroken. Het personeel van Gate Gourmet, dat wordt overgenomen door LSG Sky Chefs, is onzeker over de toekomst. Enkele vluchten vertrekken daardoor zonder eten.

Dat zegt vakbondsafgevaardigde Bert Verhoogen (ABVV).

Onzeker

LSG Sky Chefs, onderdeel van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, maakte eind vorig jaar bekend dat het de aandelen overnam van Gate Gourmet. Dat zou dan worden geïntegreerd in LSG Sky Chefs. De overname gaat volgens Verhoogen gepaard met ‘iets minder gunstige loonsvoorwaarden en meer arbeidsflexibiliteit’. Bovendien zijn er geruchten over een mogelijke herstructurering bij LSG.

Verhoogen spreekt ook van een verslechterd klimaat de voorbije weken. Zo zou de directie een vergadering met de vakbonden ‘vergeten’ zijn, en worden er voorbereidingen getroffen om cateringactiviteiten naar LSG over te brengen, nog voor er akkoorden zijn afgesloten.

Vluchten vertraagd

Bij Gate Gourmet, gevestigd op Brussels Airport, werken 240 mensen. Ze bereiden maaltijden voor maatschappijen als Qatar Airways, Ryanair, Thomas Cook en Jetairfly.

Volgens Baptiste van Outryve, woordvoerder van Thomas Cook, gaan de vluchten van de touroperator gewoon door, al moet rekening gehouden worden met enkele minuten vertraging. Een eerste, vroeg vliegtuig kon nog vertrekken met drank aan boord en zou op de bestemming bevoorraad worden voor de terugvlucht. ‘Passagiers van latere vluchten krijgen vouchers waarmee ze zelf iets kunnen kopen in de luchthaven’, zegt Van Outryve.

De langeafstandsvluchten van Thomas Cook vliegen via Frankfurt, doen daar beroep op een cateraar en ondervinden dus geen hinder.

Touroperator Jetair daarentegen moest drie langeafstandsvluchten naar de Canarische eilanden anderhalf uur uitstellen. ‘De passagiers kregen een waardebon om iets te eten te kopen in de luchthaven’, zei woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. ‘Ook krijgen ze hun maaltijd terugbetaald. De catering voor de terugvlucht gebeurt op de Canarische eilanden zelf.’

Voor andere langeafstandsvluchten rekent Jetairfly op een oplossing met een andere cateraar. De korteafstandsvluchten die al konden vertrekken, hadden enkel drank aan boord. Passagiers krijgen hun maaltijd terugbetaald. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content