Slechte weer is spelbreker voor AB InBev

30/04/13 om 10:19 - Bijgewerkt om 10:19

Bron: Trends

De motor van AB InBev, de grootste brouwersgroep ter wereld, sputtert. De volumes op de twee sleutelmarkten, Brazilië en Verenigde Staten, zijn fel gedaald in het eerste kwartaal van 2013.

Slechte weer is spelbreker voor AB InBev

© belga

De motor van AB InBev, de grootste brouwersgroep ter wereld, sputtert. De volumes op de twee sleutelmarkten, Brazilië en Verenigde Staten, zijn fel gedaald in het eerste kwartaal van 2013.

In Brazilië zakten de volumes met 8,2 procent, in de Verenigde Staten met 5,2 procent. Dat maakt samen al gauw 3 miljoen hectoliter. Ook in Oost-Europa - vooral Oekraïne en Rusland - en West-Europa ging de verkoop achteruit, met volumedalingen van -16,4 en -7 procent. In België zakten de volumes met 9,1 procent, maar AB InBev kon zijn marktaandeel wel behouden.

Het slechte weer was een belangrijke spelbreker voor de groep, net als de gedaalde inkomens in Brazilië en de Verenigde Staten. Die twee markten zijn cruciaal voor AB InBev. Het zijn de meest winstgevende biermarkten ter wereld, met de Verenigde Staten voorop. In 2012 leverde Brazilië 27,1 procent van de geconsolideerde omzet van AB InBev, en in 2011 38 procent van het geconsolideerde bedrijfsresultaat. Het eerste kwartaal van 2012 was door het betere weer veel gunstiger voor AB InBev in beide landen.

In de eerste drie maanden van dit jaar daalden de volumes met 3,8 miljoen hectoliter, op een wereldwijde verkoop van net geen 90 miljoen hectoliter. Enkel in Azië - bijna enkel China - gingen de volumes vooruit met 1,7 miljoen hectoliter. In China, met vooraan het nationale merk Harbin en het internationale luxe-merk Budweiser, was er een stijging met 15,5 procent.

De volumedaling heeft ook een weerslag op de omzet en het bedrijfsresultaat van de groep: beide gaan achteruit. Enkel de nettowinst blijft klimmen, maar dat is vooral een gevolg van financiële operaties. De onderneming boekt winst uit afdekkingscontracten tegen de koersstijging van eigen aandelen die aan het management worden gegeven, en door een daling van de te betalen belastingen.

De brouwer verlaagt zijn volumevooruitzichten voor Brazilië, tot hooguit stabiele volumes voor 2013. Voordien werd nog uitgegaan van groei.

Lees meer over:

Onze partners