Sipef wil palmolieproductie bijna verdubbelen

© belga

In een exclusief gesprek met het weekblad Trends meldt François Van Hoydonck, de gedelegeerde bestuurder van de plantageholding Sipef, een klim van de palmolieproductie de volgende tien jaar met bijna 77 procent, naar een half miljoen ton.

In een uitvoerige analyse gaat Trends deze week dieper in op de halfjaarcijfers van de plantageholding Sipef. De beursgenoteerde onderneming uit Schoten heeft voornamelijk palmolieplantages in Indonesië en Papoea-Nieuw-Guinea. De palmolie maakte drie kwart van de omzet en 82 procent van de bedrijfswinst in 2009.

De torenhoge palmolieprijzen leidden tot riante winsten de voorbije jaren bij Sipef. En het pretverhaal is nog niet afgelopen. De gedelegeerde bestuurder François Van Hoydonck meldt een forse uitbreiding, via de bestaande plantages. De productie van 283.000 ton in 2009, zal verhogen tot een half miljoen ton in 2020.

Vreemd toch, die belofte. U belooft al jaren aan de beleggers een forse uitbreiding van de erg winstgevende palmoliebusiness. Nochtans groeide Uw tonnage sinds 2004 met slechts een vijfde? François Van Hoydonck (CEO Sipef): “Dat klopt. Maar je moet wat verder kijken. In 2003 hadden we nog een belangrijke productie in Ivoorkust. Die hebben we vervangen door hectares in Indonesië en Papoea-Nieuw-Guinea. De rendementen per hectare zijn er ruim dubbel zo hoog als in Ivoorkust. We hebben dus eigenlijk slechte productie afgebouwd, ten voordele van goede productie. En die blijven we de volgende jaren uitbreiden. Met wat vandaag in het businessplan voorzien is aan verdere expansie, zullen we in 2020 een productie bereiken van bijna een half miljoen ton palmolie. En dat is dus zonder eventuele nieuwe expansie. Dat bijkopen is uiteraard de bedoeling. Overnames zouden de totale productie van Sipef nog eens met een derde doen klimmen.”

Eén van Uw kernelementen is duurzaamheid. Maar is het niet te veel een modewoord? Wil de consument daarvoor ook betalen? François Van Hoydonck (CEO Sipef): “Duurzaamheid is een kernpunt in onze ganse strategie. De Europese consument oefent druk uit. Hij eist meer duurzaamheid. Maar hij wil daarvoor niet méér betalen. Want onze producten zijn uiteraard duurder, omdat ze aan strengere criteria voldoen. Maar duurzaamheid is een vrij jonge tendens. Het startte vijf jaar geleden. Onze klanten moeten nog aanvoelen hoeveel extra de eindverbruiker uiteindelijk wil betalen. Maar het werkt duidelijk voor ons bedrijf. Als strategie. We krijgen een extra vergoeding voor onze duurzame palmolie.”

Maar verhoogt duurzaamheid daarom ook de beursprestaties van het aandeel?
François Van Hoydonck (CEO Sipef): “We krijgen daar veel vragen over tijdens onze road shows. Ik heb geen keuze. Mijn investeerders vinden dat belangrijk. De belegger kan trouwens kiezen. In Azië heb je genoeg palmolieproducenten die openlijk laten verstaan dat ze volop voor expansie gaan. Ze gaan niet voor duurzaamheid. Ze noteren ook aan een hogere koerswinst verhouding dan de Europese palmoliebedrijven. Vijftien versus tien. Er is dus duidelijk een korting in Europa. Maar dat komt veeleer door risicoanalyse dan door duurzaamheid. Palmolie is iets in het Verre Oosten. Dat is ver van ons bed. Met alle volatiliteit erbij.
U leest het volledige interview deze week in Trends. Het magazine gaat ook uitgebreid en dieper in op de historische familiale aandeelhouder, de familie Bracht en aanverwanten.”

W.R.

Het volledige interview leest u in Trends van deze week

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content