Schuldherschikking rond Brussels Airlines

08/02/13 om 18:35 - Bijgewerkt om 18:35

Bron: Trends

SN Airholding, het moederbedrijf van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, voerde eind 2012 een schuldherschikking door voor circa 42 miljoen euro met de Federale Participatiemaatschappij.

Schuldherschikking rond Brussels Airlines

© belga

SN Airholding, het moederbedrijf van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, voerde eind 2012 een schuldherschikking door voor circa 42 miljoen euro met de Federale Participatiemaatschappij.

De operatie wordt omschreven in een akte van het Belgisch Staatsblad, die door de krant De Tijd op de website werd gemeld. Toch staan een aantal cruciale elementen niet in de akte. Op 28 december 2012 werden bijna een kwart miljoen 'winstbewijzen' uitgereikt aan een niet nader omschreven partij. Navraag leert dat het om de Federale Participatiemaatschappij gaat. De FPM beheert belangen voor de federale overheid, zoals het belang in BNPParibas.

De voorganger van de FPM, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, had in de winter van 2001, bij de opstart van Brussels Airlines, een achtergestelde lening aan SN Airholding gegeven van 125 miljoen euro (met interestlasten 151,4 miljoen euro). De voorbije jaren werden al stelselmatig bedragen van die lening afgeboekt, via waardeverminderingen. Einde 2011 stond ze bij FPM nog voor 92,5 miljoen euro in de boeken.

Hopen op dividenden

Einde vorig jaar, op 28 december 2012, ging dat bedrag verder naar beneden tijdens de operatie bij SN Airholding. Een persoon nauw betrokken bij de operatie spreekt van een som van circa 50 miljoen euro, die overgebleven zou zijn van de oorspronkelijke achtergestelde lening.

In ruil voor de kwijtschelding van de andere circa 42 miljoen euro kreeg FPM winstbewijzen. Die geven recht op 12,5 procent van de uitgekeerde dividenden, voor het geval dat SN Airholding winst zou maken. De luchtvaartmaatschappij vliegt sinds 2009 in de verliescijfers.

De winstbewijzen hebben ook in uitzonderlijke gevallen stemrechten (bijvoorbeeld bij de verkoop van de vennootschap). Toch is hun gewicht beperkt, in verhouding tot de circa 3,2 miljoen bestaande aandelen (de historische Belgische aandeelhouders, gesprokkeld door burggraaf Etienne Davignon en graaf Maurice Lippens hebben 55 procent, Lufthansa 45 procent van de aandelen).

Ook het aantal bestuurders werd verminderd, van tien naar zeven. Elke partij, Belgen en Duitsers, heeft nu drie bestuurders. Plus uiteraard de eeuwige en cruciale voorzitter Etienne Davignon. Hij wordt voorgedragen door beide partijen.

Uit de raad verdwenen vorig jaar de twee gedelegeerd bestuurders Michel Meyfroidt en Bernard Gustin. De eerste verliet het bedrijf, de tweede krijgt de titel van CEO. Maar Gustin blijft wel gedelegeerd bestuurder bij de dochter Brussels Airlines.

Ook Koen Van Loo, de gedelegeerd bestuurder van FPM, maar die ter persoonlijke titel in de raad zetelde, verliet SN Airholding. Naar verluidt vanwege het te veel aan mandaten, een beter tijdsmanagement.

Onze partners