"Schadevergoeding voor Europese klanten zoals in VS kan Volkswagen niet aan"

03/07/16 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Bron: Belga

(Belga) De Duitse autobouwer Volkswagen zal niet in staat zijn om zijn Europese klanten die het slachtoffer werden van het dieseluitstootschandaal te vergoeden zoals dat in de Verenigde Staten gebeurt. Daarvoor waarschuwt topman Matthias Müller zondag in een interview met Welt am Sonntag. "Je moet geen wiskundige zijn om te snappen dat een gelijkaardige compensatie Volkswagen zou overspoelen."

"Schadevergoeding voor Europese klanten zoals in VS kan Volkswagen niet aan"

"Schadevergoeding voor Europese klanten zoals in VS kan Volkswagen niet aan" © BELGA

In de VS zijn ongeveer 500.000 dieselwagens van VW met sjoemelsoftware uitgerust. Dinsdag raakte bekend dat het Duitse concern na maanden onderhandelen een schikking getroffen heeft met de Amerikaanse autoriteiten en met de gedupeerde klanten. Wie met een VW-diesel rijdt, krijgt de keuze: ofwel koopt Volkswagen de auto terug, ofwel wordt de auto aangepast. In beide gevallen zullen eigenaars tot 10.000 dollar bijkomende compensatie krijgen. Het akkoord gaat VW 13,3 miljard euro (14,7 miljard dollar) kosten, alles samen heeft het bedrijf 16,2 miljard euro opzijgezet om de kosten van het schandaal te dekken. Wereldwijd is de sjoemelsoftware in 11 miljoen dieselwagens ingebouwd, waarvan 2,4 miljoen alleen al in Duitsland. Daarom is een Europese schikking, met gelijkaardige bedragen zoals in de VS, geen optie, waarschuwt Müller. "Daar moet je geen wiskundige voor zijn." Müller heeft die boodschap naar eigen zeggen ook meegegeven aan Europees commissaris voor Industrie Elzbieta Bienkowska. "In de Verenigde Staten zijn de grenswaarden duidelijk strenger, zodat ook het herstel achteraf complexer is. Bovendien is de deelname aan de terugroepactie in de VS vrijwillig, anders dan in Duitsland bijvoorbeeld." De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop reageerde deze week al furieus op het nieuws dat de Amerikaanse klanten van VW een compensatie tot 10.000 dollar kunnen krijgen en de Belgische helemaal niets. Daarom diende Test-Aankoop donderdagvoormiddag het verzoekschrift voor zijn groepsvordering (class action) tegen de Volkswagen-groep in bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. In een eerste fase zal de Brusselse rechtbank oordelen over de ontvankelijkheid van de groepsvordering. Daarna volgt een verplichte onderhandelingsfase. Indien geen akkoord wordt bereikt zal de rechtbank oordelen over de zaak ten gronde. (Belga)

Onze partners