Sanoma ziet Belgische advertentiemarkt met 15 procent krimpen

07/02/13 om 15:06 - Bijgewerkt om 15:06

Bron: Trends

Het Finse mediabedrijf Sanoma lijdt onder een forse terugval van het aantal advertenties in de magazines.

Sanoma ziet Belgische advertentiemarkt met 15 procent krimpen

© belga

Het Finse mediabedrijf Sanoma lijdt onder een forse terugval van het aantal advertenties in de magazines.

Sanoma, in ons land bekend van onder meer Humo, Libelle en de tv-zenders Vier en Vijf, maakte donderdag zijn jaarresultaten bekend. Daaruit blijkt dat de uitgever het afgelopen jaar - en niet alleen in ons land - te lijden had onder dalende advertentie-inkomsten.

De advertenties brachten Sanoma in het vierde kwartaal ruim 7 procent minder op dan een jaar eerder. De inkomsten uit reclame op het internet, tv en radio gingen daarbij met meer dan 8 procent omlaag tot 140,3 miljoen euro. Sanoma heeft er weinig vertrouwen in dat de advertentiemarkt in 2013 weer aantrekt.

In ons land viel de advertentiemarkt voor de magazines in het laatste kwartaal met 20 procent terug, voor het volledige jaar was dat 15 procent. Ondanks de krimpende advertentiemarkt zag Sanoma de jaaromzet in België stijgen met 9,2 procent tot 228 miljoen euro. Dat heeft te maken met de consolidatie van de
televisieactiviteit (SBS België), luidt het in het persbericht. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners