Ryanair kreunt onder schadeclaims

21/08/15 om 18:23 - Bijgewerkt om 19:15

Lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair riskeert tot 610 miljoen pond (856 miljoen euro) aan compensaties te moeten betalen aan reizigers.

Ryanair kreunt onder schadeclaims

© Reuters

Een Britse rechtbank heeft namelijk geoordeeld dat passagiers tot zes jaar na datum een schadevergoeding kunnen eisen voor een vertraging, en niet twee jaar zoals de luchtvaartmaatschappij zou willen.

Ryanair gaat zeker in beroep. De Ierse lowcostmaatschappij vindt dat een termijn van zes jaar 'niet nodig en niet redelijk' is. Volgens Ryanair verzaken reizigers aan hun recht door de voorwaarden van de maatschappij te aanvaarden.

De rechtbank in Manchester oordeelde echter dat de Europese regelgeving in elk geval geldt. Die regelgeving bepaalt dat reizigers zich tot zes jaar na de vertraging tot hun maatschappij kunnen richten om tot 600 euro per persoon aan schadevergoeding te eisen, op voorwaarde dat het om een vertraging van minstens drie uur gaat en die niet te wijten was aan 'uitzonderlijke omstandigheden' zoals weersomstandigheden of veiligheidsproblemen.

De toepassing van de uitspraak zou miljoenen reizigers ertoe kunnen aanzetten zich tot Ryanair te wenden voor vertragingen uit het verleden. Dat zou de maatschappij volgens schattingen van advocaten liefst 856 miljoen euro kunnen kosten.

De zaak in Manchester werd aangespannen door zes reizigers van een vlucht op 6 maart 2008 tussen het Spaanse Reus en Londen. Hun vlucht had een vertraging van 9 uur en 50 minuten opgelopen. De klacht werd echter pas ingediend in januari 2014, of vijf jaar en acht maanden na de vlucht.

Kevin Clarke, de advocaat die de belangen van de passagiers heeft behartigd, zei in een reactie dat hij verheugd was dat de rechtbank nog een argument van de luchtvaartmaatschappijen om de rechten van de reizigers te beperken heeft afgewezen.

(Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners