Ryanair knipt in winstprognose en verlaagt tarieven met 10 procent

© Reuters

De Ierse vliegtuigmaatschappij Ryanair verwacht dit jaar minder winst door toenemende concurrentie en een zwakke conjunctuur.

Ryanair verwacht dat de nettowinst dit boekjaar, dat eindigt op 31 maart, afklokt op 500 tot 520 miljoen euro. Eerder hield de lagekostenluchtvaartmaatschappij rekening met een winst van 570 miljoen euro. Begin september werd al gewaarschuwd voor tegenvallende winstijfers, waarna het aandeel met 11 procent kelderde. Vorig boekjaar bedroeg de winst 569 miljoen euro.

Net als begin september sturen de beleggers in een reactie op de bijgestelde winstprognose het Ryanair-aandeel het diepe in. Omstreeks 10.30 uur Belgische tijd stond het aandeel maandagmorgen 11,5 procent lager genoteerd op de beurs in Dublin.

Ryanair snoeide alvast in de prijzen en besliste de komende winter 70 vliegtuigen aan de grond te houden. Hoewel er al meer voortijdige boekingen werden geregistreerd, dalen de tarieven naar verwachting met 9 procent in het derde kwartaal en met 10 procent in het vierde kwartaal.

De komende 12 maanden verwacht Ryanair ‘een korte pauze’ van de trafiekgroei na 2 decennia van continue expansie. “Mensen hebben minder geld uit te geven”, luidt de conclusie van CFO Howard Millar.

Ook concurrenten Air France-KLM en Aer Lingus Group Plc stelden hun winstprognoses neerwaarts bij als gevolg van een sterke euro en een bleke economische groei in de eurozone.

Maandag heeft Ryanair nog ander nieuws in petto. Er volgt een plan om alle zitplaatsen in de vliegtuigen te nummeren. Volgens de Britse nieuwszender Sky News op haar website zal het nieuwe systeem vanaf 1 februari van kracht zijn.

Ryanair vliegt in België op de luchthaven van Charleroi. In juli dreigde de lagekostenmaatschappij er nog mee om de capaciteit op de luchthaven af te bouwen als de Waalse regering niet afzag van haar plannen om een taks van 3 euro te heffen op vliegtuigtickets. De Waalse regering besliste uiteindelijk de luchthaventaks niet door te voeren. (Belga/Bloomberg/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content