Roularta rondt verkoop Medialaan af

01/02/18 om 15:03 - Bijgewerkt op 03/03/18 om 11:23

Roularta heeft de verkoop van de participatie van 50 procent in Medialaan aan De Persgroep afgerond. De Persgroep Publishing en Medialaan smelten samen tot één bedrijf.

Roularta rondt verkoop Medialaan af

Xavier Bouckaert, CEO Roularta © belga

Roularta verkocht begin oktober de helft van het bedrijf boven onder meer de zenders vtm en Qmusic, zodat De Persgroep voortaan Medialaan volledig in handen heeft. Het andere luik van de deal, de verkoop van de 50 procent-participatie in Mediafin (De Tijd, L'Echo) door De Persgroep aan Roularta, moet nog door de Belgische Mededingingsautoriteiten goedgekeurd worden.

"De verkoop van Medialaan aan onze partner De Persgroep zorgt ervoor dat we over de nodige middelen beschikken om onze digitale en multichannel strategie verder vorm te geven", aldus CEO Xavier Bouckaert.

Roularta nam halfweg januari nog de vrouwenbladen van Sanoma over. Het gaat om titels als Libelle, Flair en Feeling. Omgekeerd verkoopt Roularta het bouwblad 'Ik ga bouwen' aan Sanoma. De deal gaat gepaard met een herstructurering bij Sanoma.

Om het management van de business unit magazines te versterken, heeft Roularta Karen Hellemans aangetrokken. Zij wordt vanaf 1 juli 2018 mee verantwoordelijk voor de verdere uitbouw van de magazinebrands van Roularta, inclusief de titels van Sanoma, zoals Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling en Gael.

De 42-jarige Hellemans was eerder al aan de slag bij Sanoma als product manager van onder andere Feeling, Flair en Libelle. Na de verkoop van Story en Vitaya aan De Persgroep werd ze daar directeur magazines. Het laatste anderhalf jaar was ze actief bij JBC als chief marketing officer (CMO).

Persgroep smelt samen met Medialaan

Donderdag raakte ook bekend dat de Persgroep Publishing, die onder meer Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal uitgeeft, samensmelt met Medialaan tot één mediabedrijf.

De nieuwe organisatie krijgt het komende jaar verder vorm met de bedoeling om dit jaar nog operationeel te zijn, luidt het in een persbericht. Peter Bossaert wordt de CEO van de nieuwe onderneming.

Het eengemaakte bedrijf wordt naast de CEO verder strategisch aangestuurd door chief financial officer (CFO) Nathasja Van Bael, chief content officer (CCO) Erwin Deckers, chief marketing officer (CMO) Dirk Lodewyckx en managing director sales Ben Jansen. Rudy Bertels, chief operating officer (COO) van het moederbedrijf De Persgroep, zetelt ook in het executive team.

De gefuseerde onderneming, die ook een nieuwe naam krijgt, stelt 1.669 mensen te werk: momenteel zijn dat er 740 bij Medialaan en 929 bij DPP.

Of er al dan niet werknemers afvloeien, is op dit moment niet bekend.

Onze partners