Retrofietsenmaker Achielle wint Trends Business Tour West-Vlaanderen

Twee retrofietsen uit de stalling van Achielle. © Achielle
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Winnen kan toch deugd doen. Jan Oosterlinck kreeg tranen in de ogen. De zaakvoerder van Dija-Oostcolor, de producent van de retrofiets Achielle, won de Trends Business Tour West-Vlaanderen.

U kon de voorbije zes weken met alle genomineerde bedrijven voor de Trends Business Tour kennismaken in Trends. Voor de derde editie stelden zich liefst 140 bedrijven kandidaat, met als gemeenschappelijke noemer ‘innovatie en duurzaamheid’.

Retrofietsen op maat

Gisteravond mochten de eerste winnaars – die van de provincies Oost- en West-Vlaanderen – hun prijzen op het podium afhalen. Een zichtbaar ontroerde Jan Oosterlinck won in West-Vlaanderen met het familiale bedrijf Dija-Oostcolor. De onderneming maakt retrofietsen op maat, met als merknaam Achielle, en werpt een dam op tegen concurrentie uit lagelonenlanden. “Een echte verrassing”, reageerde Jan Oosterlinck met tranen in de ogen. “De twijfel was groot. We dachten nooit dat we konden opboksen tegen de andere en grotere genomineerden. Achielle werd genoemd naar mijn vader. Er rijden nu fietsen rond in de hele wereld.”

De Achielle-fiets is ook een gekend verschijnsel in Gent. “Achielle is vooral bedoeld voor recreatieve fietsers”, zegt Jan Oosterlinck. “Onze fiets leent zich tot een rustig uitstapje. Voor genieters, die onderweg graag een biertje drinken.”

Samen met de zonen Peter en Tom leidt Jan Oosterlinck de zaak. “Als ik had geweten dat we zouden winnen, dan waren mijn zonen zeker meegekomen. Dit jaar zullen we 2600 fietsen maken. En dat ondanks het feit dat we in 2013 een contract voor een huismerk hebben stopgezet. Dat betekende bijna een kwart van onze omzet. Toch zal onze omzet in 2014 alweer met 28 procent klimmen.” Dija-Oostcolor haalde in 2013 een brutomarge van 176.550 euro, en een bedrijfsresultaat van 17.125 euro.

Lef en goesting

In Oost-Vlaanderen werd Verhaert New Products & Services de winnaar. De onderneming verkocht zijn ruimtevaartactiviteiten, en werkt nu als innovator voor grote jongens als AB InBev, Atlas Copco, Coca-Cola of Novartis. “Ik heb met dit soort prijzen een dubbel gevoel”, oordeelde een nochtans zichtbaar opgetogen CEO Koen Verhaert. “Wij zijn een heel bescheiden dienstverlener. Het zijn onze klanten die de risico’s nemen. In vergelijking met hen zijn wij een klein bedrijfje.” Verhaert New Products & Services haalde in 2013 met veertig werknemers een omzet van 6,5 miljoen euro, bij een bedrijfsresultaat van 861.000 euro. “Maar we hebben de lef en de goesting om vooruit te gaan. Die grote ondernemingen zijn soms te weinig innovatief georiënteerd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content