RealDolmen wil binnen de 90 dagen een acquisitie afronden

In 2009-2010 zette RealDolmen 12,2 miljoen extra cash op zijn balans. De soberheidspolitiek wierp vruchten af. Nu is het weer tijd voor groei bij de informatica-integrator uit Huizingen.

“Wij moeten terug naar 6 procent bedrijfswinstmarge (zoals in 2008-09, nvdr) en op termijn naar 8 procent. Door een combinatie van schaalgrootte en grotere projecten”, stelt chief executive officer (CEO) Bruno Segers. RealDolmen haalde in zijn jongste boekjaar op een omzet van 237 miljoen euro een bedrijfswinstmarge van 3 procent. Er werken nu 1575 mensen. Dat aantal moet dit jaar met 200 omhoog om meer te verkopen aan de grote Vlaamse en Belgische ondernemingen.

Marktonderzoeker Equaterra stopt service providers in drie categorieën: toepassingsbeheer, infrastructuurbeheer en eindgebruikersbeheer. Volgens hun jongste rondvraag is RealDolmen in België de voorkeurpartner voor de outsourcing van infrastructuurbeheer, Econocom voor eindgebruikersbeheer en Accenture voor applicatiemanagement. Knap van RealDolmen, maar onvoldoende, vindt Segers. “We moeten ambitieuzer zijn in de volledige outsourcing – zowel in infrastructuur-, applicatie- als eindgebruikersbeheer”.

Daarom wil hij hogerop in de markt. “We willen niet in zuivere business consulting stappen. Wel daar net onder, waar partijen zoals Inno.com of Application Engineers de bedrijfsprocessen en de architecturen uittekenen. We moeten vroeger bij de besluitvorming zijn”.

Eten of gegeten worden RealDolmen is amper 80 miljoen waard op de beurs, ondanks de 45 miljoen euro cash op zijn balans. Segers: “We moeten schaalgrootte winnen. Het is eten of gegeten worden. Als we nu op onze lauweren gaan rusten, zijn we morgen kandidaat om overgenomen te worden”. RealDolmen wil via acquisities groeien in een brede straal rond Brussel, tot in Noord-Frankrijk en Nederland.

Dat is ook voor de aandeelhouders goed, denkt Ashley Abdo, de voormalige voorzitter van RealDolmen en tot voor kort Europees verantwoordelijke voor de activiteiten van The Gores Group, de voormalige referentieaandeelhouder. “Drie jaar geleden was je met 250 miljoen omzet en een courante bedrijfskasstroom van 18 miljoen een goede middenmoter. De grote recessie heeft dat veranderd. Voor een goede visibiliteit moet je vandaag ongeveer twee keer zo groot zijn. Zo’n 500 miljoen omzet en een bedrijfskasstroom van zo’n 40-50 miljoen. Alleen dan hou je echte liquiditeit op de beurs”.

Bruno Segers weet wat hem te doen staat: “Je mag me erop aanspreken als we over drie maanden nog geen acquisitie hebben gedaan”, zegt hij boud.

B.L.

Het volledige interview leest u in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content