PSA Peugeot Citroën ziet verkoop stevig dalen

© AFP

PSA Peugeot Citroën, producent van de twee Franse automerken, zag in 2012 haar verkoop met bijna 17% zakken.

Frankrijks trots, autobouwer PSA Peugeot Citroën, deelt ook in de malaise in de auto-industrie en zag vorig jaar haar afname stevig verkleinen met haast 17%. Boosdoener is de slechte toestand op de automarkten in Zuid-Europa en Frankrijk zelf.

In 2012 verkocht de autobouwer wereldwijd 2,97 miljoen wagens en onderdelenkits. Dat is 16,5 procent minder dan in 2011. Toen werden er nog 3,5 miljoen producten verkocht. In Europa werd een daling van 15 procent opgetekend.

Malaise op Europese markten
“De groep ondervindt grote hinder van de langdurige daling op de Europese markten”, klinkt het bij monde van merkendirecteur Frédéric Saint-Geours. De constructeur wil met de lancering van verschillende nieuwe producten haar cijfers weer omhoog duwen.

Bovendien annuleerde de Franse groep in februari haar activiteiten in Iran, omwille van de verstrengde Europese en Amerikaanse sancties tegen het land, dat ervan verdacht wordt atoomwapens te construeren. PSA Peugeot Citroën verkocht in het land grote hoeveelheden van de onderdelenkits. Door het schrappen van haar activiteiten in het Aziatische land, bracht PSA Peugeot Citroën twee derde minder onderdelenkits aan de man.

Blik buiten het continentBuiten Europa, op uitzondering van Iran, scoort de autoproducent wel beter. In China, Rusland en Noord-Afrika werd een groei geregistreerd. Het aandeel van de verkoop buiten Europa is gestegen tot 38 procent van de totale verkoop. In 2011 verhandelde PSA Peugeot Citroën buiten de Europese grenzen nog maar 33 procent van haar producten. Tegen 2015 wil de groep de helft van haar verkoop buiten Europa realiseren.

De Franse autobouwer is verlieslijdend en kreeg al steun van de Franse overheid. Mogelijk staan er verschillende duizenden banen op de helling bij de autobouwer. In december vorig jaar kondigde de autobouwer aan dat er bovenop de 8.000 afvloeiingen die in juli aangekondigd werden, er nog 1.500 banen zullen sneuvelen. Om uit de malaise te raken, ging PSA Peugeot Citroën al een samenwerkingsverband aan met General Motors, die Amerikaanse autoproducent die onder andere het Duitse werk Opel onder haar vleugels heeft. (EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content