Proximus groeit 5,5 procent

08/05/15 om 08:58 - Bijgewerkt om 09:39

Bron: Trends

Proximus, het vroegere Belgacom, is 'Fit for Growth', zoals CEO Dominique Leroy haar strategie noemt. De opbrengsten stijgen 5,5 procent, de courante bedrijfskasstroom neemt met 3,8 procent toe.

Proximus groeit 5,5 procent

© Belga

Met 65.000 extra tv-abonnementen, 48.000 bijkomende vaste internetlijnen en zelfs een groei van 5000 spraaklijnen heeft Proximus een prima eerste kwartaal achter de rug, vergeleken met het laatste kwartaal van 2014. De cijfers omvatten weliswaar de 16.000 SNOW-abonnees die naar het lagekostenmerk Scarlet van Proximus zijn overgestapt, maar ook die klanten moet je verdienen. Volgens de CEO Dominique Leroy zijn de resultaten van Proximus "in zekere mate" te danken aan de eindejaarpromoties en het effect van de rebranding naar het Proximus-merk. "Zowel de operationele als de financiële resultaten ondersteunen onze ambitie om in 2016 opnieuw duurzaam te groeien", laat ze voorzichtig weten.

Volgens Proximus is het marktaandeel in België voor vast internet gegroeid tot 45,4 procent en voor digitale tv tot 33,9 procent.

De groei is wel te danken aan het consumentensegment. Daartoe rekent Proximus nu ook de kleine bedrijven. Bij de grote bedrijven verloor Proximus 2000 internet- en 9000 spraaklijnen. De consumentendivisie maakte dat dus meer dan goed.

Groei in mobiel

De inkomsten uit mobiele diensten groeiden met een opmerkelijke 2,5 procent. Er kwamen 63.000 mobiele abonnees bij tot 4,2 miljoen. De winst zat zowel bij de bedrijven als bij de consumenten. Het aantal prepaidkaarten daalde daarentegen met 44.000 tot 1,5 miljoen. Bij de bedrijven daalde de maandelijkse opbrengst per abonnee tot 29,3 euro, tegen 30,1 euro een jaar geleden. Bij de consumenten daarentegen was er een opmerkelijke gemiddelde stijging van de maandelijkse opbrengst per abonnee tot 29 euro, van 28,4, vergeleken met een jaar geleden.

Het gemiddelde mobiele dataverbruik steeg in een jaar van 260 tot 477 megabyte per gebruiker per maand.

Nog een opsteker is dat het aantal gezinnen met meerdere producten van Proximus is gestegen tot 57 procent, een vooruitgang met 2,5 procentpunten vergeleken met vorig jaar. Daarvan heeft al 54,1 procent een combinatie van vast en mobiel, een stijging met 3,4 procentpunten.

Hoe meer producten gezinnen bij Proximus hebben, hoe trouwere klanten ze zijn. Het jaarlijkse verloop van klanten met vier producten bij Proximus is maar 3,7 procent. Bij klanten met één product is het 22,4 procent.

Internationaal succes

De gecorrigeerde groepsopbrengsten van Proximus stegen 5,5 procent tot 1479 miljoen. 'Gecorrigeerd' betekent vooral dat de resultaten van verkochte onderdelen, zoals Scarlet Nederland, uit de vergelijking zijn weggelaten. De courante bedrijfskasstroom (ebitda) steeg 3,8 procent tot 423 miljoen. De internationale activiteiten van Proximus, BICS, scoorden uitstekend hoewel Proximus waarschuwt dat dit grotendeels te danken is "aan een positieve, maar volatiele impact van de wisselkoersen en voice trading". BICS groeide bijna 12 procent tot 399 miljoen, terwijl de marge steeg van 8,3 naar 9,8 procent.

De omzet uit bedrijven steeg 2,1 procent tot 329 miljoen, uit het consumentensegment 5,3 procent tot 711 miljoen.

Veel meer werkkapitaal nodig

Zoals dividendzoekers weten, zit er echter een prijskaartje aan de groei van Proximus. De vrije kasstroom daalde spectaculair van 119 miljoen naar 8 miljoen euro door hogere investeringsuitgaven en een gestegen behoefte aan werkkapitaal. Er was onder meer extra werkkapitaal nodig om de voorraden aan te vullen na de eindejaarscampagne van 2014 en door een stijging van de handelsvorderingen, preciseert Proximus.

De investeringen in het eerste kwartaal stegen 26 procent tot 227 miljoen euro. Het outdoorbereik van het 4G-netwerk steeg tot 94,9 procent van de bevolking, het indoorbereik tot 77,2 procent. De gemiddelde downloadsnelheid op 4G is nu 23,4 mbps, volgens Proximus. Al een derde van het vaste netwerk is dankzij vectoring opgewaardeerd tot 70 mbps.

Belgacom blijft bij zijn verwachtingen voor 2015. Dat betekent een stabiele tot iets hogere omzet en courante bedrijfskasstroom, vergeleken met 2014. De investeringen zullen rond de 900 miljoen liggen. (BL)

Onze partners