Peter Leyman: “Volvo heeft nog een enorme groeimarge onder de Chinezen”

De overname van Volvo door de Chinese groep Geely is mogelijk het opstapje waar het Zweedse merk al jaren op zit te wachten, maar er onder Ford nooit kwam. Dat zegt Peter Leyman in een exclusieve reactie aan Trends.

Leyman, die de Volvo-fabriek in Gent ruim zes jaar onder zijn hoede had, is vandaag topman bij de werkgeversorganisatie Voka Vlaanderen. “Begin jaren negentig was Volvo – met een productie van om en bij de 300.000 auto’s – ongeveer even groot als zijn concurrenten BMW of Audi,” zegt Leyman. “Toen werd er al op gewezen dat die drie automerken enorm veel groeipotentieel hadden. BMW en Audi hebben die uitdaging ook waar gemaakt, want vandaag lopen er bij die twee merken wereldwijd zowat 1 miljoen auto’s van de band. Volvo is blijven steken op 300.000 stuks, na een piek van 400.000 enkele jaren geleden. Het is in ieder geval goed nieuws dat de overnemer van Volvo een autobouwer is – en bijvoorbeeld geen private equity-speler – die Volvo onder zijn hoede neemt.”

Paard van Troje
Leyman denkt dat Volvo met China een nieuwe afzetmarkt heeft gevonden met ongekende mogelijkheden. Volvo exporteert nu vanuit Europa 30 procent van zijn productiecapaciteit naar de VS. “Waarom zou dit dus ook niet kunnen in de andere richting van de wereld?”, vraagt Leyman zich af. Al wijst hij er ook op dat Volvo met Geely mogelijk “het paard van Troje” heeft binnengehaald. “Geely heeft in eigen land een enorme productiecapaciteit van circa 1,2 miljoen auto’s waarvan er slechts 300.000 tot 400.000 eenheden gebruikt worden,” zegt Leyman. “Het is maar de vraag wat er met die openstaande capaciteit zal gebeuren in de toekomst, ervan uitgaande dat een autofabrikant er altijd alle belang bij heeft om zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt en dus bij de consument te zitten. In die zin is het dus afwachten wat de overname reëel zal betekenen voor de Europese fabrieken in Göteborg en Gent. Ofwel krijgen ze een enorme exportboost, ofwel zijn ze het slachtoffer van de factor China. Maar laat ons de zaken toch positief bekijken voor Gent en Göteborg. In Europa zal er voor Volvo wel altijd een markt blijven.”

Goede raad
Peter Leyman geeft het huidige management van Volvo alvast nog een goede raad mee. “Ik zou meteen met de Chinezen rond de tafel gaan zitten om concrete afspraken te maken over de fabrieken op het Oude Continent, en vooral ook over het gebruik van de technologie. Want laten niet vergeten dat als een amper twaalf jaar oud Chinees automerk zo’n overname doet, die in de eerste plaats bedoeld is om bestaande technologie in huis te halen en een levend dealernetwerk te verwerven. Daarbij blijft de vraag onbeantwoord of Geely financieel voldoenden solide is. Ja, die vraag werd ook gesteld toen Volvo in 1999 onder de vleugels van Ford terechtkwam. En we weten nu dat het financieel probleem in wezen nooit echt werd opgelost.”

KC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content