'Personeel Sanoma ongerust over de verkoop van enkele bladen aan De Persgroep'

26/05/15 om 10:21 - Bijgewerkt om 13:25

Bron: Trends

Het personeel van Sanoma is erg ongerust over de verkoop van enkele bladen aan De Persgroep. Dat zegt Geert Haverbeke van de socialistische bediendebond BBTK. "De sociale impact is onbekend."

'Personeel Sanoma ongerust over de verkoop van enkele bladen aan De Persgroep'

© Belga

Er was dinsdag een bijzondere ondernemingsraad bij Sanoma waarop het nieuws over de verkoop van Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya Magazine aan De Persgroep werd bekendgemaakt. "Het kwam als een donderslag bij heldere hemel" zegt Haverbeke.

Het personeel is ongerust. "Er waren al een aantal bewegingen in gang gezet. Er werden synergiën gezocht met Nederland. Nu er minder bladen zullen zijn, zou het kunnen dat er ook minder ondersteunende diensten nodig zullen zijn."

De bonden zullen in de namiddag communiceren naar het personeel en vragen ook om met de directie rond de tafel te gaan zitten.

"Geen eenheidsworst"

Ook de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) baart zich zorgen over de overname. Pol Deltour, nationaal secretaris van de VVJ hoopt dat De Persgroep na de overname van de Sanoma-bladen Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya Magazine de content niet gaat samengooien en zo "eenheidsworst" creëren. "Daar is het perslandschap niet bij gebaat", aldus Deltour.

Als de titels overeind kunnen blijven, zou de deal volgens de VVJ-nationaal secretaris goed nieuws zijn. "Hopelijk gaan we niet naar een inkrimping. Humo en Story hebben nu al niet veel journalisten. Als er nog verdwijnen, blijft niet veel meer over. We moeten er goed op letten dat de titels hun kansen houden", aldus Deltour.

Hij vindt het goed nieuws dat een Vlaamse overnemer werd gevonden. "Liever zo dan een Britse of Scandinavische perskapitalist."

De overname

Vijfenzestig mensen maken mee de overstap van Sanoma naar De Persgroep. Over de overnameprijs wordt niet gecommuniceerd.

De Persgroep - zelf uitgeverij van onder andere Het Laatste Nieuws, De Morgen, Dag Allemaal en TV Familie - neemt deze vier titels over van Sanoma "omdat ze goed aansluiten bij de nieuws- en entertainmentmedia die we al in huis hebben. We kennen die markt", zegt Koen Verwee, CEO van DPP.

Bij Sanoma ligt de focus door deze verkoop volledig op de domeinen Vrouwen en Home&Deco. "In deze domeinen staan we al bijzonder sterk in België en Nederland en hier kunnen we de combinatie met onze digitale platformen verder ontwikkelen", zegt Henk Scheenstra, CEO Sanoma Media Belgium.

Humo en Story blijven bestaan

Verwee garandeert dat Story zal blijven bestaan. "Het is niet onze bedoeling om titels aan te kopen en meteen af te schaffen. Story heeft zijn eigen positie in de markt, en kan perfect naast Dag Allemaal blijven bestaan. Al weet je op de lange termijn natuurlijk nooit."

'Personeel Sanoma ongerust over de verkoop van enkele bladen aan De Persgroep'

Hetzelfde geldt voor TeVe Blad. "Dit is een functioneel magazine waarvan we er nog geen in ons bezit hadden. Een ander type dan TV Familie", aldus Verwee.

De Persgroep wil investeren in Humo. "De verkoop van Humo loopt al jaren terug. Maar het blijft een sterk merk met een interessante digitale activiteit. We willen daarin investeren om het merk multimediaal, op papier en digitaal, een stap vooruit te laten zetten", zegt Verwee.

Vijfenzestig mensen -waarvan 57 voltijdse equivalenten- en de freelancers maken de overstap van Sanoma naar De Persgroep. "Het is nog te vroeg om over mogelijke saneringen en afvloeiingen te spreken", besluit Verwee.

De verkoop kan ook effect hebben op de tewerkstelling bij de ondersteunende diensten bij Sanoma, maar de impact hiervan is nog niet duidelijk", zegt Scheenstra.

Geflirt tussen de uitgeverijen

Het geflirt tussen De Persgroep en Sanoma is niet nieuw. Vorig jaar in mei raakte bekend dat De Persgroep wel interesse had in bepaalde titels van Sanoma, maar Sanoma ging voor een volledige overname van de Belgische tak. Sinds 1 januari zijn daarom de Belgische en Nederlandse tak van Sanoma geïntegreerd in een bedrijf.

Maar beide uitgeverijen waren elkaar blijkbaar niet uit het oog verloren. Al benadrukken Verwee en Scheenstra dat de definitieve toenadering er pas kortgeleden kwam.

Uit de laatste oplagecijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) van februari 2015 blijkt dat Humo goed is voor een oplage van 115.722 exemplaren, Story verkoopt wekelijks 103.588 exemplaren en van TeVe Blad gaan er wekelijks 163.980 exemplaren over de toonbank. Het oplagecijfer voor Vitaya Magazine ligt maandelijks op 45.336 exemplaren.

Einde Libelle TV

'Personeel Sanoma ongerust over de verkoop van enkele bladen aan De Persgroep'

Daarnaast heeft Sanoma Media Belgium bekendgemaakt dat het vanaf 1 juli stopt met tv-kanaal Libelle TV.

Sanoma heeft beslist om andere keuzes te maken op audiovisueel vlak en te focussen op video en niet langer in te zetten op lineaire kanalen, luidt het persbericht. Ook voor Story FM wordt een andere eigenaar gezocht, gaf CEO Henk Scheenstra mee.

Libelle TV, dat midden augustus 2013 werd gelanceerd, bereikt maandelijks 1,5 miljoen kijkers en zit daarmee "on track", zegt Anouk Mertens, verantwoordelijk voor radio & televisie binnen Sanoma.

Maar omdat het kijkgedrag van de consument meer en meer neigt naar online video, zal Sanoma "verder investeren in online video", omdat in deze platformen meer "winstgevende groei kan gerealiseerd worden."

In dit kader past ook de lancering van de Libelle TV-app op de Samsung Smart TV. "Libelle TV wordt hiermee de eerste Vlaamse zender die 'over the top' verhuist, want via deze app zijn de Libelle programma's op elk gewenst moment te zien op alle geconnecteerde Samsung TV-toestellen", zegt Mertens.

Story FM in andere handen

Dat Libelle TV van het scherm verdwijnt heeft ook met de keuze van Sanoma te maken om de focus op de domeinen Vrouwen en Home&Deco te leggen.

Ook Story FM heeft niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma. "Story FM moet in andere handen komen. We gaan op zoek naar een goed platform waarin Story FM tot zijn recht kan komen", zei Scheenstra. Koen Verwee van De Persgroep zegt dat er geen gesprekken tussen beide bedrijven zijn over de radiozender. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners