PepsiCo: prooi voor AB InBev?

PepsiCo rolt over de tongen als overnameprooi van AB InBev. Hoe sterk is de synergie? Trends belicht deze week de kansen.

Sinds de voedinggigant Kraft Foods een splitsing aankondigde van zijn twee centrale activiteiten – snoepgoed (chocolade, kauwgom, koekjes) en gewone voeding – zitten analisten te wachten op een gelijkaardig initiatief van die andere wereldspeler met twee gezichten. PepsiCo, na Unilever de tweede grootste voeding- en drankengroep, heeft ook twee centrale activiteiten. Een snacksdivisie en een frisdrankenpoot.

PepsiCo heeft een beurswaarde van circa 100 miljard dollar. Maar geen enkele aandeelhouder heeft een belang van 5 procent, wat van de onderneming een overnameprooi maakt. Bij geruchten over een overname van het concern wordt meestal in één adem AB InBev als overnemer genoemd.

1 miljard dollar

Beide concerns vertonen gelijkenissen. PepsiCo is een marketingmachine. Negentien van zijn merken halen een omzet van meer dan 1 miljard dollar in winkelverkoop. Pepsi Cola genereerde in 2010 een winkelomzet van 21 miljard dollar. PepsiCo stuwt, net als Coca-Cola, voort op sterke merken en innovaties. Bij AB InBev zien we een gelijkaardig patroon. De wereldbrouwer heeft veertien merken die een winkelomzet van meer dan 1 miljard dollar genereren, onder meer het Amerikaanse Budweiser en de Belgische pilsmerken Stella Artois en Jupiler.

De banden tussen de Braziliaanse CEO Carlos Brito en de Amerikaanse frisdrankreus zijn oud en intens. Brito begon zijn carrière in 1989 bij de brouwer Brahma, de voorloper van de Braziliaanse AB InBev-dochter AmBev. In 2008 vertelde Brito in een toespraak voor studenten van Stanford University hoe hij in die eerste jaren vaak bij PepsiCo op bezoek ging. Hij leerde er veel over prijszetting, verkoop, marketing en logistiek.

De banden zijn gebleven. AmBev is de grootste bottelaar voor PepsiCo buiten de Verenigde Staten. Sinds 1997 werken de twee samen. AmBev bottelt voor Latijns-Amerika.

En dat is niet alles. Vooral in de VS worden de banden steeds intenser. Samen besparen staat daarbij centraal. In oktober 2009 sloten de Amerikaanse dochter Anheuser-Busch en PepsiCo een akkoord voor de gezamenlijke aankoop van kantoormateriaal, papier, computers, reizen. In april 2010 is de samenwerking nog uitgebreid naar onderhandelingen met reclameagentschappen. Anheuser-Busch en PepsiCo zijn onder meer de grootste twee adverteerders van de Superbowl, het meest bekeken sportprogramma in de VS.

Overduidelijke synergie

Het is dan ook zo klaar als een klontje dat een overname van PepsiCo door AB InBev behoorlijk wat synergievoordelen biedt. AmBev zou PepsiCo niet langer hoeven te betalen voor licenties, siropen, en andere mengsels. Beide bedrijven kunnen ook elkaars marketingknepen verder verfijnen en hun distributie optimaliseren. PepsiCo zou in Continentaal Europa meteen een belangrijk marktaandeel krijgen.

AB InBev noch PepsiCo wilden reageren op “marktgeruchten of -speculaties”.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content