Pasen kleurt goed rapport van Delhaize

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De distributeur Delhaize Group publiceerde onverwacht voorlopige resultaten voor het eerste kwartaal. Drie zaken vallen daarin op.

De distributeur Delhaize Group publiceerde onverwacht voorlopige resultaten voor het eerste kwartaal. Drie zaken vallen daarin op.

Met dank aan Pasen. De groep zag de winstmarge fors stijgen in België. Maar vooral de organische groei – zonder nieuwe winkels mee te rekenen – was opvallend positief (+2,4 procent). Een deel van de verklaring is dat Pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel. De vergelijkbare omzetgroei is dan ook 0,6 procent. Dat is niet slecht en evenveel als in het vierde kwartaal. Maar concurrent Carrefour tekende in België een vergelijkbare omzetgroei op van 3,1 procent.

Vorig jaar zette Delhaize fors in op lagere prijzen. Een gelijkaardige campagne in 2008, net voor het uitbreken van de crisis, zorgde toen voor een veel hogere vergelijkbare omzetgroei. Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over de campagne. Bovendien kan die lagere vergelijkbare omzetgroei er ook op wijzen dat Delhaize zijn prijzen in toom houdt. Op middellange termijn is dat geen slechte zaak en in combinatie met de betere marges, is het een indicatie dat Delhaize efficiënter heeft leren werken.

De oude leeuw en de welp brullen in de VS. Delhaize haalt ruim de helft van zijn omzet in de VS. Al een aantal jaren zat het daar in de hoek waar de klappen vielen. Die periode lijkt nu achter de rug. Delhaize plukt de vruchten van de herstructurering van zijn winkelnetwerk en een grootschalige vernieuwingsoperatie bij zijn belangrijkste merk, Food Lion. Bovendien zijn de resultaten van de softdiscountketen Bottom Dollar Food hoopgevend. Alles samen vertaalt zich dat ook in de VS in hogere marges.

De nieuwe strategie is nog niet klaar. De reden voor de publicatie van de voorlopige resultaten is het uitstel van de ‘Capital Markets Day’, Delhaizes evenement in mei voor investeerders, aandeelhouders en analisten. Daar zou Delhaize ook zijn nieuwe langetermijnstrategie aankondigen. Maar die is nog niet klaar. Tweeënhalf jaar geleden lanceerde Delhaize al een update van zijn langetermijnstrategie. Toen wilde het tegen 2014 een omzetgroei neerzetten van 5 tot 7 procent per jaar, exclusief grote overnames. Daar is het nog lang niet.

Het wordt afwachten of Delhaize aan die ambitieuze doelstellingen vasthoudt. Ambitie is hoe dan ook nodig, want Ahold (Albert Heijn) en andere concurrenten zijn de voorbije jaren veel sneller gegroeid dan Delhaize. Daardoor hebben zij meer marktmacht en kunnen ze bijvoorbeeld veel betere voorwaarden afdwingen bij leveranciers. Delhaize kan niet achterblijven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content