Panne elektronisch betaalverkeer: Unizo en NSZ eisen schadevergoeding

21/12/14 om 09:56 - Bijgewerkt om 09:56

Ondernemersorganisaties NSZ en Unizo noemen de panne van het eletronische betaalverkeer op de drukste koopzaterdag van het jaar 'onaanvaardbaar': 'Dit is de handelaars in het gezicht uitlachen.'

Panne elektronisch betaalverkeer: Unizo en NSZ eisen schadevergoeding

© belga

Ondernemersorganisatie NSZ is woest over de panne die het elektronische betaalverkeer zaterdag trof. 'Net op de dag dat het elektronische betaalverkeer gratis is voor handelaars en dat ter compensatie van een panne op 23 december 2013, haperde Bancontact vandaag rond de middag opnieuw, net op de drukste koopzaterdag van het jaar. Dat is de handelaars nogmaals in het gezicht uitlachen', reageert NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ bekijkt welke stappen ondernomen kunnen worden. Ook Unizo-topman Karel Van Eetvelt noemt het probleem 'onaanvaardbaar'.

'Vandaag is het uitgerekend de drukste koopzaterdag van het jaar. Die problemen zijn dus ronduit ongepast en brengen de handelaars een pak economische schade toe. We zijn ontstemd dat die betalingsproblemen zich opnieuw voordoen en hopen dat Worldline dit razendsnel oplost', aldus Mattheeuws.

Schadevergoeding

De ondernemersorganisatie zal nagaan of er van Wordline opnieuw een schadevergoeding kan worden gevorderd, want de verliezen voor handelaars zijn aanzienlijk.

'Maar anderzijds blijkt de nu toegekende compensatie een maat voor niets. Er zal sowieso een hartig woord gesproken worden met Worldline, want dit is echt de panne te veel. We willen deze keer spijkerharde garanties van Wordline dat dergelijke pannes in de toekomst zeker niet meer voorvallen, want hun huidige compensaties zijn niets meer waard', besluit het NSZ.

(Belga/SD)

Onze partners