‘Overgangsjaar’ voor Econocom in België

Bruno Ronsse - Econocom © .
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

2015 was een minder jaar voor Econocom in de Belux. Versterking van de verkoop en uitbreiding van het dienstenaanbod, moeten opnieuw voor groei zorgen, zegt gedelegeerd bestuurder Bruno Ronsse.

Uitvoerend bestuurder Jean-Philippe Roesch van Econocom sprak bij de voorstelling van de jaarresultaten van een contrast tussen de prestaties in België en Luxemburg en de performantie in Nederland. Hij zei niet letterlijk dat de resultaten in België zwaar teleurstelden, maar had het over een “overgangsjaar in een land dat tradtioneel een extreem dynamische en winstgevende en snelgroeiende pool was voor Econocom, een model”.

Econocom publiceert geen afzonderlijke cijfers voor België, maar de Benelux-regio groeide 10 procent tot 347 miljoen euro omzet.

“In Belgie hebben we altijd een scherpe groei gehad. Dit jaar dus minder”, bevestigt gedelegeerd bestuurder Bruno Ronsse van Econocom Belgium, verantwoordelijk voor de Belux. “We hebben vooral minder nieuwe klanten gewonnen. De loyauteit van onze bestaande klanten blijft hoog, zoals de Whitelane-studie toont (Econocom staat er op een gedeelde tweede plaats met een tevredenheidsscore van 80%, nvdr)”.

Ook bestuurlijk was 2015 voor Econocom Belgium een overgangsjaar. Bruno Ronsse werd pas op 31 augustus als country manager aangesteld, nadat Chantal De Vrieze eind 2014 was vertrokken. De Vrieze had Econocom in België 8 jaar geleid. Ze was eerst opgevolgd door de Fransman Philippe-Hervé Hoffman, die ook nog verantwoordelijk was voor Duitsland en Zwitserland.

Onder Ronsse, een Brusselaar die 16 jaar bij BT werkte, heeft de organisatie al maatregelen genomen om de groei aan te zwengelen.

“De groep heeft in 2015 netto 67 bijkomende verkoopmedewerkers aangeworven. Ongeveer 10 daarvan waren voor België, één voor Luxemburg. Die zijn pas in 2015 toegekomen. Ze waren in 2015 dus nog niet productief. We versterken ons ook met expertise in onder meer Microsoft en Apple, zowel voor onze eigen verkoopvoorbereiding als voor werk bij klanten. In distributie gaan we onze cataloog online brengen. Orderverwerking van volumeproducten of opvolgbestellingen neemt nu te veel tijd in beslag”. Ronsse reageert daarmee op e-commerce IT-distributeurs zoals Bechtle Direct, die zich meer en meer op grote organisaties richten.

Exclusief contract met verlichtingsproducent Schréder

Econocom breidt ook zijn gamma diensten uit.

Eén van de mooie nieuwe contracten was met ISS, waaraan Econocom al onder meer werkplekbeheer en financieringsdiensten leverde. “Zij zijn de eerste om onze nieuwe private cloudoplossing te gebruiken. We lanceren die met telkens twee datacenters in België en Luxemburg. De expertise komt van ons Franse filiaal ASP Serveur (een overname uit de zomer van 2014, nvdr)”.

Econocom speelt integrator en financier voor de digitalisering van operatiezalen en vergaderruimtes, onder meer in partnerschap met Barco. De groep hielp Accor met de wifi-installatie in 35 hotels in de Belux en verkent de mogelijkheden van het ‘Internet van de Dingen’ met de financiering van elektronische borden of ‘track & trace’ apparatuur en monitoring van containers.

Wellicht de opvallendste nieuwe activiteit is een exclusief Europees contract met de Belgische wereldspeler in buitenverlichting Schréder. “Het is een financieringsmodel waarbij je je investering terugverdient uit de energiebesparingen met slimme verlichting met leds”, zegt marketingverantwoordelijke Hilde Janssens van Econocom. Ronsse: “Met een innovatief prijsmodel, een prijs per lumen”.

Ronsse verwacht dat de bijkomende verkoopinspanning en de uitbreiding van de portefeuille de Belgische omzet in 2016 met zo’n tien miljoen zullen doen stijgen, terwijl de winst vlak blijft door de verhoogde uitgaven aan personeel en investeringen. Er werken nu 650 mensen voor Econocom in de Belux, zegt hij

“Wij blijven zeer aantrekkelijk”, verwijst Ronsse naar de profielen die hij weet aan te werven van bij bedrijven als HP, EMC, Fujitsu of Cegeka. “Deze week alleen al had ik al vier interviews”, glundert hij. Econocom renoveert de komende zes maanden zijn Belux-hoofdzetel in Zaventem om hem aan te passen aan ‘de nieuwe manier van werken’. Op die manier wil de groep ook voor de kieskeurige ‘generation Y’ sexy zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content