‘Opel wordt een aanhangsel van PSA Peugeot Citroën’

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De overname van Opel door de Franse autoproducent PSA Peugeot Citroën kan 5000 banen doen sneuvelen bij de Duitse autobouwer. Die analyse maakt Ferdinand Dudenhöffer, de vooraanstaande Duitse auto-expert van het Center Automotive Research (CAR) aan de universiteit van Duisburg-Essen. Maar ook een scenario waarin Opel zelfstandig blijft, brengt geen soelaas.

Wordt het samengaan van Opel en PSA Peugeot Citroën een fusie van gelijken?

Dudenhöffer:“Integendeel: het zou weleens kunnen dat Opel het lot ondergaat van Vauxhall, zijn Britse dochteronderneming. De merknaam Vauxhall is gebleven, maar de wagens zijn volledig gelijk aan die van Opel. Je mag ervan uitgaan dat veel banen in de fusiegroep helemaal overlappen. In het Duitse hoofdkantoor van Opel in Rüsselsheim werken 14.200 mensen. Ik denk dat minstens een derde van die banen zal verdwijnen.”

Besparen en meer synergie zoeken is toch essentieel bij een fusie?

Dudenhöffer:“Uiteraard, maar in dit geval is er enorm veel overlapping. Het probleem is dat zowel Rüsselsheim als Parijs, waar PSA Peugeot Citroën zijn hoofdkantoor heeft, vergelijkbare activiteiten heeft. De nieuwe groep zal de gezamenlijke aankoop versterken. Heb je daarvoor twee hoofdkantoren nodig? Parijs zal het halen. Zowel Opel als de Fransen hebben een eigen onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling voor motoren. Die kun je moeilijk behouden. Ook in de assemblage zal er worden gesneden. Opel en PSA Peugeot Citroën hebben nog te veel productiecapaciteit in Europa. Hetzelfde zal gebeuren in de marketing en de verkoop.”

Maar het concern PSA Peugeot Citroën heeft de voorbije jaren wel getoond dat het diverse merken kan uitbouwen.

Dudenhöffer: “Je hebt inderdaad de merken Peugeot en Citroën, en nu ook het premiummerk DS. Maar alle grote autoproducenten hebben een strategie met verschillende merken. Dat wil nog niet zeggen dat je die niet centraal zou kunnen aansturen, vanuit één hoofdzetel, in Parijs dus. Het kan zijn dat Rüsselsheim een eigen designcentrum kan behouden, waar Opel zijn nieuwe modellen mag ontwikkelen. Maar dat betekent nog niet dat het die ook op eigen productieplatforms kan assembleren.”

Opel kiest dus maar beter voor een zelfstandig bestaan?

Dudenhöffer: “De Amerikaanse eigenaar General Motors wil af van zijn kwakkelende Europese dochter, GM Europe. Opel blijft maar verlies maken. De voorbije twee boekjaren bijna 1,1 miljard dollar, terwijl Ford er bijvoorbeeld weer staat: het maakte in dezelfde periode bijna 1,4 miljard dollar winst in Europa. Opel heeft sterk gewerkt aan de verbetering van zijn marketing, maar dat volstaat niet. Het merk heeft een negatief kwaliteitsimago. Welke consument wil een merk kopen dat problemen heeft? Kopers hebben een olifantengeheugen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content