‘Opel wilde te hoge uitstoot wagens toch verdoezelen’

© REUTERS

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat autoconstructeur Opel na het dieselgateschandaal de hoge uitstoot van zijn Zafira Tourers toch wilde verbergen. Het is de tweede keer dat dergelijke wanpraktijken bij Opel aan het licht komen. De constucteur ontkent de aanteigingen met klem.

De VRT-nieuwsredactie heeft aanduidingen gevonden dat Opel de hoge uitstoot van een van haar modellen, de Zafira Tourers, wilde verbergen na de ontdekking van het softwaregesjoemel bij Volkswagen. Voor de test controleerde de redactie twee Zafira’s, een Nederlands en een Belgisch, met exact hetzelfde bouwjaar, 2014 op het verbruik. Het enige verschil was dat de Belgische Zafira een maand na het uitbreken van dieselgate bij een dealer is binnen geweest (om de olie te verversen) en de Nederlandse een half jaar vòòr dieselgate.

De redactie kwam daarbij tot de conclusie dat de stifstofoxide-uitstoot bij de Nederlandse wagen tien keer zo hoog was als de Europese norm, terwijl de Belgische wagen (die na de dieselgate werd binnengebracht) dezelfde norm ‘slechts’ twee keer overschrijdt. Een enorm verschil dus.

“De Nederlandse auto stoot 873 milligram uit, de Belgische 203 milligram. Alleen een software-aanpassing kan zo’n verschil verklaren”, aldus de VRT-redactie. Voorts wordt er op de site benadrukt dat een tweede paar auto’s dezelfde opmerkelijke verschillen bleek te vertonen.

“‘Tests zijn twijfelachtig”

Opel reageert dat de testen niet op een wetenschappelijke verantwoorde wijze werden uitgevoerd. “De door u gebruikte testen zijn in grote mate ondoorzichtig en twijfelachtig. U refereert ook herhaaldelijk naar een “update”, terwijl we u en de autoriteiten geïnformeerd hebben dat wij geen software-updates uitgevoerd hebben die de uitstoot beïnvloeden”, luidt de boodschap van Opel aan de VRT-nieuwsredactie. “De informatie leidt tot verwarring bij de klanten.”

Het is niet de eerste keer dat de redactie de uitstoot van de Opelwagens onder de loep nam. Uit een eerder onderzoek bleek ook al dat Opel de te hoge uitstoot van de wagens wilde verbergen. “De verminderde uitstoot die werd vastgesteld, was het logische gevolg van een noodzakelijke herstelling. De schade werd waarschijnlijk veroorzaakt door een marter”, klonk het toen.” De redactie benadrukt dat ze bij de nieuwe test extra aandacht heeft besteed aan de staat van de wagen. “Er was geen schade, en er waren geen marters in de omgeving”, klinkt het. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content