Opel Antwerpen kan schakel in exportpolitiek van Geely worden

De Chinese autogroep Geely toont interesse in de Opel-site in Antwerpen. Geely heeft 4 procent marktaandeel op de thuismarkt, maar de export komt niet van de grond. Antwerpen kan dat mee verhelpen, zeker omdat Geely ook al eigenaar is van de Volvo-fabriek in Gent.

Li Shu Fu, de controlerende aandeelhouder van Geely, is naarstig op zoek naar betere technologie voor de ontwikkeling van zijn eigen auto’s. De overname van Volvo Cars, de Zweedse producent van passagiersvoertuigen, biedt toegang tot de gesofisticeerde technologie van Volvo. Ook technische samenwerking is een mogelijkheid.

In eigen land is Geely is een fulminante klimmer. China is de snelst groeiende automarkt in de wereld. De Chinese automarkt groeide in 2009 met 48 procent naar een volume van 7,47 miljoen auto’s. Geely groeide nog beter, met 60 procent, en verkocht 307.360 wagens in eigen land (in 1998 waren er dat 200). Maar Geely wil meer. Het wil een wereldspeler worden, met een productie van twee miljoen wagens vanaf 2015. Daarbij is een grote rol weggelegd voor de exportactiviteiten. En daar knelt overduidelijk het schoentje. Die geraakt maar niet van de grond. In 2008 zag de Chinees zijn export nog klimmen met 80 procent naar een bescheiden volume van 37.940 wagens. Maar in 2009 ging het terug naar af met 19.350 wagens. Ook de eerste jaarhelft van 2010 was lauw. Geely kwam opnieuw met indrukwekkende groeicijfers voor de dag. Een klim in de verkoop van 42 procent in vergelijking met de eerste jaarhelft van 2009. Maar de export stelde alweer teleur, met slechts een groei van 10 procent naar 6940 wagens.

En dat ligt Li Shu Fu duidelijk op de maag. De groei in het buitenland is een van de speerpunten voor de tweede jaarhelft van 2010. Geely wil de export verhogen, onder meer via meer assemblagewerk in andere landen. In Rusland, Indonesië en Taiwan werden nieuwe assemblagecontracten beklonken. Daar worden, via joint ventures, onder meer een aantal van de eigen Geely-modellen voor de export geassem- bleerd.

Dat kan ook in Antwerpen gebeuren, eventueel gekoppeld aan een technologie-uitwisseling voor de Geely-modellen met de nabije Volvo-fabriek in Gent. Maar dan moet General Motors overtuigd worden van een verkoop aan een rechtstreekse concurrent. Want ook de reus uit Detroit legt de focus op China. GM is er marktleider, met in het eerste halfjaar een verkoop van 1,2 miljoen wagens. China is bovendien, in tegenstelling tot Europa, voor General Motors een winstgevende activiteit. GM is er actief via drie joint ventures met rechtstreekse concurrenten van Geely.

Een andere hinderpaal zijn de arbeidskosten. GM noemt de lage lonen in China een troef. Het is anders gesteld bij Opel Antwerpen. GM begroot het ontslag van de 2600 werknemers op 400 miljoen euro. In Spanje verdwijnen 1200 werknemers, via afdanking en vervroegde pensionering. General Motors reserveerde voor die operatie 46 miljoen euro.

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content