Ook een Apple-boom groeit niet tot in de hemel

© reuters
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Ondanks een recordomzet van 54,5 miljard dollar in het afgelopen kwartaal stelt de elektronicafabrikant Apple de beleggers teleur. Apple verkocht immers ‘slechts’ 47,5 miljoen iPhones en de operationele winstmarge is afgekalfd tot 38,6 procent.

Ondanks een recordomzet van 54,5 miljard dollar in het afgelopen kwartaal stelt de elektronicafabrikant Apple de beleggers teleur. Apple verkocht immers ‘slechts’ 47,5 miljoen iPhones en de operationele winstmarge is afgekalfd tot 38,6 procent.

De jongste kwartaalresultaten hebben een natuurwet doen sneuvelen bij Apple. De verkoop van de iPhones zal niet tot in de eeuwigheid exponentieel toenemen. Vorige zomer liet Phil Schiller, de marketingdirecteur van Apple, zich ontvallen dat het bedrijf een heel simpele formule gebruikt om de vraag naar een nieuw model van de iPhone in te schatten: ieder nieuw model gaat in anderhalf jaar tijd evenveel keer over de toonbank als alle voorgaande modellen tezamen. Het betekent dat over vijftien maanden 263 miljoen iPhones 5 verkocht zouden moeten zijn. Op basis van de cijfers van het jongste kwartaal is nu al duidelijk dat dit niet gehaald wordt. En hoewel de verkoop van de iPhone 5 wellicht nog altijd met twee cijfers groeit (Apple geeft geen verkoopcijfers per model), reageerde de Amerikaanse beurs gisteren teleurgesteld.

Goedkoper

Sommige beleggers hopen dat een goedkopere lijn van smartphones Apple opnieuw een versnelling hoger kan laten schakelen, maar de iPad Mini toont aan dat zoiets ijdele hoop is.

Een belangrijke indicator voor de winstgevendheid zijn de gemiddelde inkomsten per toestel. Voor de iPhone liggen die op 640 dollar, en die blijven volgens de analist Horace Dediu al lange tijd constant. Voor de iPad zijn de gemiddelde inkomsten per toestel in het afgelopen kwartaal gezakt van 535 dollar naar 467 dollar. Wellicht is dat een gevolg van de introductie van de goedkopere iPad Mini. Een goedkopere iPhone zal dus ook de gemiddelde inkomsten doen dalen, met alle gevolgen voor de winst. Procentueel kan Apple misschien dezelfde marges houden. Maar in centen zal het minder zijn, tenzij Apple er onwaarschijnlijk veel van verkoopt. En dat is niet realistisch, want in het middensegment is de concurrentie bikkelhard.

Waarschijnlijk zullen de winstmarges van Apple sowieso wat afkalven. Het bedrijf investeert al een tijd miljarden in zijn productieketen. Dat is vreemd, want Apple heeft zelf geen fabrieken. Apple besteedt de productie van componenten en de assemblage van zijn toestellen uit aan onderaannemers. Maar door bijvoorbeeld cruciale machines zelf te kopen en die in bruikleen te geven, heeft het veel controle over zijn onderaannemers. Maar dat geldt niet voor zijn grootste componentenleverancier, Samsung. Het Zuid-Koreaanse conglomeraat is tegelijk ook Apples grootste concurrent in het mobiele segment. Apple probeert al een tijd zijn afhankelijkheid van Samsung af te bouwen door met nieuwe leveranciers te werken. Misschien opent het zelf weer fabrieken. Dat zal miljarden kosten en aan de marges vreten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content