Ontwerper Stijn Helsen: "Er is iets serieus fout met de modebusiness"

22/10/10 om 10:39 - Bijgewerkt om 10:39

Bron: Trends

De modeontwerper Stijn Helsen en zijn familie grepen sinds de start van de crisis onderhuids in. Onder het motto: kiezen is niet altijd verliezen.

Ontwerper Stijn Helsen: "Er is iets serieus fout met de modebusiness"

© belga

De verkoop van maatpakken in andere dan in de eigen winkels in België schrapte Helsen bijvoorbeeld volledig. "Die multimerkenwinkels prijsden mijn producten af. Ik moest hen daarin volgen. Want ik kan het me niet permitteren dat mensen hier een prêt-à-porterpak kopen van 1100 euro en ze hetzelfde pak volgende maand ergens in de uitverkoop vinden. Dat is toch een probleem in de modebusiness", vindt Helsen.

"De seizoenen gaan zo snel en elk merk heeft wel een extra collectie of een sportlijn om meer omzet te genereren. Terwijl de markt oververzadigd is en daardoor de wintermantels de deur al uit gaan tegen verlaagde prijzen nog voor het koud wordt. Er is dus iets serieus fout met de modebusiness. Reden te meer om je eigen ding te doen", concludeert Helsen in het weekblad Trends.

Facturen niet betaald

In de modesteden in de rest van de wereld zijn Helsens pakken wel nog te vinden in de betere multimerkenwinkels. Al is het ook bij die verdeling rijden met de rem op. "Veel winkels betalen hun facturen niet meer", verklaart Helsen. "Er waren bijvoorbeeld winkels in New York die onze collectie aankochten, maar geen geld meer hadden op het moment dat ze aankwam. We moesten onze collectie dus in New York opslaan. Vijf maanden later hingen er nog altijd stuks die niet werden betaald, maar het was duurder om ze terug te verschepen dan ze te laten hangen. Dan moet je van je hart een steen maken en ervoor kiezen om in tien winkels niet langer te verkopen."

Noem het nog een droom of noem het al een plan, de Limburger heeft wel al een idee om de omzet die hij aan de andere kant van de oceaan moest laten schieten terug te winnen. "Ik zou wel graag een zaak openen in Los Angeles", bekent Helsen. "Eigenlijk zouden we dat morgen al kunnen. Ik heb er veel klanten en er zijn daar niet veel ontwerpers gespecialiseerd in maatwerk. Er kan wel eens een grote omzet in dat gat in de markt te vinden zijn."

Sj.S.

Het volledige interview met Stijn Helsen kunt u lezen in Trends van 21 oktober.

Lees meer over:

Onze partners