Ontex probeert rentabiliteit in Brazilië op te krikken

© .

Ontex neemt maatregelen om de rentabiliteit in Brazilië – die ver onder de verwachtingen blijft – te herstellen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van de luierfarikant uit Erembodegem.

Ontex nam vorig jaar de afdeling persoonlijke hygiëne, met babyverzorgingsproducten en incontinentieproducten, over van het Braziliaanse bedrijf Hypermarcas. De overname leidde echter vooral tot kopzorgen. Ontex beleefde er “uitdagende marktomstandigheden” en ontdekte eind vorig jaar dat er overmatige kortingen werden toegekend die niet in de boekhouding werden opgenomen gedurende het jaar. Het bedrijf diende een correctie van 15 miljoen euro in de boeken op te nemen, wat woog op de marges.

Het bedrijf nam maatregelen, blijkt uit de jaarresultaten. Er werd gesneden in het systeem van kortingen. Procedures en controles werden er op punt gezet. Ook wordt bekeken hoe de omzet en rentabiliteit op duurzame manier kan verbeterd worden. Niettemin blijft het bedrijf overtuigd van de langetermijnwaarde van de activiteiten in Brazilië, klinkt het.

Zoals het bedrijf al eerder meldde, kon het een omzet realiseren van 2,36 miljard euro: een groei met 18,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet 5,5 procent. De recurrente ebitda-winst (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) kwam uit op 266,4 miljoen euro. De recurrente ebitda-marge bedroeg 11,3 procent. Zonder Brazilië – waar de marge daalde naar 3,8 procent – gerekend zou dat 12 procent zijn geweest. Ontex stelt een dividend voor van 0,60 euro per aandeel, of een toename met 0,05 euro per aandeel.

Partner Content