Onlinemuseum van vergeten beroepen opent de deuren: ‘Vooral de ouders zitten met angsten, niet de kinderen’

Alexander De Croo bij de opening van Museum2030 © .
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Museum2030 wil mensen ervan bewust maken hoe belangrijk software programmeren wordt om aan de bak te komen op de arbeidsmarkt van de toekomst.

Volgend schooljaar kunnen basisscholen kinderen voorbereiden op het programmeren van software. Het katholiek onderwijs voegt vanaf september ‘computationeel denken’ toe aan het nieuwe leerplan. Dat meldde Het Belang van Limburg vrijdagmorgen. Net vandaag opende ook het online Museum2030 zijn deuren, dat mensen ervan bewust wil maken hoe belangrijk software programmeren wordt om aan de bak te komen op de arbeidsmarkt van de toekomst.

Museum2030 is een Museum van Verloren Voorwerpen en Vergeten Beroepen. Op de website vind je beroepen als huisarts of fitnessinstructeur. Een korte beschrijving legt uit wat die beroepen in 2018 inhielden, want anno 2030 zal het beroep van huisarts of fitnessinstructeur niet meer bestaan zoals we het nu kennen. Net zoals het beroep van gaslantarenpaalaansteker of koetsier ooit verdween door nieuwe technologie.

In 2030 zullen we onze kinderen moeten uitleggen wat een stethoscoop of een fornuis is, net zoals kinderen van vandaag niet meer weten wat een floppy disk of een videoband is. De keuze van de beroepen en de voorwerpen die in het museum werden opgenomen, gebeurde na een rondvraag bij mensen over hun sector.

Bankbediende

Bij elk voorwerp of beroep staat op de site van Museum2030 een interview met een expert die uitlegt hoe het vak van metselaar of kassierster in een decennium helemaal veranderd zal zijn door nieuwe technologie, of waarom plastic bankkaarten niet meer zullen bestaan. Zo legt Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, uit hoe we over tien jaar onze aankopen zullen betalen zonder plastic bankkaart, hoe de jobinhoud van bankbedienden helemaal veranderd zal zijn, of hoe banken getransformeerd zullen zijn in internetplatformen voor bank- en aansluitende diensten.

De curator van het onlinemuseum is vzw CodeFever. De start-up, in 2015 opgericht door de zussen Katelijne en Kristien Duerinck, wil Vlaamse kinderen laten kennismaken met programmeren en ‘computationeel denken’ – omgaan met variabelen, een probleem opdelen in stappen en andere bouwstenen om te leren programmeren. Elk jaar volgen duizenden kinderen in veertig Vlaamse steden op woensdag of zaterdag lessen programmeren van CodeFever. Na elke reeks van tien – de lessen zijn pedagogisch zo uitgedokterd dat kinderen ze leuk vinden – kan een kind weer iets beter programmeren. “We willen computationeel denken als vaardigheid op de kaart zetten omdat we merken dat veel ouders zich niet bewust zijn van hoe snel de arbeidsmarkt verandert”, zegt Katelijne Duerinck. “Als huizen in 2030 ge-3D-print worden, zal het dan nog interessant zijn metselaar te worden?”

Ruimtearchitect

Doemdenkers zijn de oprichters niet. Vroeger werkte de meerderheid van de bevolking in de landbouw, nu zijn er nog nauwelijks mensen in actief, geeft Katelijne Duerinck als voorbeeld: “En het is niet dat er nu geen werk meer is. Bedrijven zullen nog altijd mensen nodig hebben, maar ze zullen andere vaardigheden moeten hebben. Ik merk dat vooral ouders met angsten zitten, niet de kinderen. We hebben de 2100 kinderen die les volgen bij CodeFever gevraagd naar ideeën voor hun toekomstige beroep. Daaruit bleek dat kinderen op een totaal andere manier naar de arbeidsmarkt kijken. Een kind zei bijvoorbeeld dat hij ruimtearchitect wil worden, omdat de aarde al is volgebouwd. Een ander kind wou tijdhandelaar worden, om tijd te kunnen verkopen aan mensen die er te weinig hebben.”

De oprichters begonnen met CodeFever omdat kinderen op school niet leerden programmeren. Daardoor zullen kinderen die nu op school zitten volgens hen in de problemen komen, want binnen een paar jaar zal software programmeren een vaardigheid zijn als lezen en schrijven. Haast iedereen zal de basisbeginselen ervan op een of andere manier nodig hebben in zijn baan, is CodeFever overtuigd. Zal CodeFever binnen een paar jaar niet overbodig worden nu de onderwijskoepels programmeren alsnog in het leerpakket beginnen op te nemen? “Wij dromen ervan dat computationeel denken in het leerplan staat en dat we daarvoor onze expertise en ervaring zouden kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door een lessenpakket te maken. Het aanbod in de scholen zal complementair zijn met het onze, de basisbeginselen op school en meer diepgang bij CodeFever. Op school krijg je ook muziekles, maar je leert er niet pianospelen.”

Om mensen bewuster te maken van de digitalisering van de arbeidsmarkt opende zijn online curiositeitenkabinet Museum2030. Het is een onderdeel van ‘Weg met Mattheüseffect’, een van het veertigtal projecten gesubsidieerd door het Digital Belgian Skill Fund, dat minister van Digitale Agenda Alexander Decroo (Open Vld) heeft opgericht. Als uw beroep niet op de site van Museum2030 staat, betekent dat overigens niet dat uw baan ‘veilig’ is. CodeFever zal het museum geregeld aanvullen met toekomstige beroepen die door de digitalisering helemaal zullen veranderen. In september komt er een tiental beroepen bij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content