NMBS zet licht op groen voor miljardenbestelling dubbeldekstreinen

18/12/15 om 17:05 - Bijgewerkt om 17:05

Bron: Belga

(Belga) Spoorwegmaatschappij NMBS heeft bevestigd dat de combinatie Bombardier-Alstom de nieuwe M7-dubbeldekstreinen mag bouwen. Het gaat om een raamcontract voor maximaal 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro, zo is bekendgemaakt op een persconferentie.

NMBS zet licht op groen voor miljardenbestelling dubbeldekstreinen

NMBS zet licht op groen voor miljardenbestelling dubbeldekstreinen © BELGA

In een eerste fase worden er 445 rijtuigen besteld, voor 1,3 miljard euro. Die worden geleverd tussen september 2018 en december 2021. De verschillende types - stuurpostrijtuigen, motorrijtuigen en klassieke rijtuigen - maken samen ongeveer 90 dubbeldekstreinen uit. De bestelling is goed nieuws voor de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier, voor wie de bestelling "van levensbelang" was. NMBS-topman Jo Cornu wees erop dat de spoorwegmaatschappij tegen 2030 nood heeft aan ongeveer 190.000 extra zitplaatsen. Deels omwille van vervanging van ouder materieel en ook door de jaarlijkse groei van het aantal passagiers met 1 procent die de vervoersmaatschappij momenteel kent. Ook moet met de nieuwe dubbeldekstreinen de beschikbaarheid van het materiaal de hoogte in. De treinen zullen uitgerust zijn met communicatie- en reizigersinformatiesystemen. De ambitie is ook om toegang tot het internet mogelijk te maken, klonk het. Voorts zal er meer beenruimte zijn en zijn de plafonds op de bovenste verdieping hoger. De zetels moeten meer zitcomfort en armsteun bieden. In eerste klasse komen er geluidschermen tussen de zitcompartimenten. De dubbeldekstreinen kunnen sporen aan maximaal 200 kilometer per uur en zijn compatibel met de bestaande M5- en M6-dubbeldekkers. "We kunnen dus gemengde samenstellingen maken", aldus Cornu. De diversiteit van het materieel wordt verminderd, klonk het ook. De nieuwe stellen zijn een eerste stap om de capaciteit van het spoor beter te benutten, zei de spoorbaas, met de beperkte capaciteit van de Noord-Zuidas in het achterhoofd. De volgende stap moet de zelfrijdende trein zijn (ATO, automatic train operation), aldus Cornu. (Belga)

Onze partners