NMBS nog niet op het juiste spoor

Een herziening van de drieledige structuur bij de NMBS dringt zich op. Daarover praten naar verluidt ook de regeringsonderhandelaars. Al is het maar de vraag of daarmee de malaise bij het spoor van de baan zal zijn.

De NMBS heeft vorige week aangekondigd bijna 100 miljoen te gaan besparen. Daartoe worden 193 treinen afgeschaft. Negatieve reacties op het plan waren schaars. Afgaand op het jaarverslag van 2010 zullen die besparingen nochtans niet volstaan om het operationeel verlies van 266 miljoen euro te delven. NMBS-topman Marc Descheemaecker benadrukt echter: “De maatregelen stellen de NMBS in staat tegen 2015 een evenwichtige kasstroom te bereiken.”

Problemen met de goederendivisie
Vreemd genoeg blijft in het besparingsplan de goederendivisie NMBS Logistics buiten schot. In 2010 ging die voor 211 miljoen euro in het rood. Bovendien: terwijl het personenvervoer per trein de jongste tien jaar in ons land duidelijk sneller groeide dan in de buurlanden, is dat niet het geval voor het goederentransport per spoor. Is het niet beter NMBS Logistics op te doeken? “Neen”, zegt Descheemaecker. “Ons land heeft een logistieke roeping. Voor de crisis van 2008 waren we op de goede weg, ondanks een structureel verlies. De crisis heeft dat verlies uitgediept en een zware sanering dringt zich nog op.”

Jannie Haek, CEO van NMBS-Holding, is wel bereid om de goederendivisie los te laten. “De NMBS-Holding pompte al 135 miljoen euro in de goederendivisie. We vinden die activiteit dan ook echt belangrijk. Maar op een bepaald moment is dit verhaal eindig, anders komen wij zelf in de problemen.”

Dat gevaar bleek voor de zomer al. Toen wilden de revisoren het jaarverslag van operator NMBS niet goedkeuren tenzij de holding extra garanties gaf. Die kwamen er, maar het gevolg was wel dat ratingagentschappen de kredietwaardigheid van de NMBS-Holding verlaagden. NMBS staat ondertussen al 675 miljoen euro in het krijt bij de holding. Descheemaecker nuanceert: “Op zich had de NMBS nog steeds schuldenvrij moeten zijn, maar de kapitaalstructuur die was vooropgesteld, is nooit gerealiseerd.”

Holding ter discussie
Intussen blijkt ook de discussie over de drieledige structuur van de spoorwegmaatschappij op de onderhandelingstafel van formateur Di Rupo te liggen. In 2005 werd de nationale spoorwegmaatschappij opgedeeld in de NMBS-Holding, de operator NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. Het is alom bekend dat de samenwerking tussen de toplui van de holding en de operator niet altijd even gemakkelijk verloopt. Een extra structuur kost geld, al benadrukt Jannie Haek: “Het probleem van de structuur is niet de NMBS-Holding. Het gebrek aan stiptheid, onderhoudsproblemen en de slechte resultaten van Logistics … zouden ook bestaan zonder de NMBS-Holding.”

Roeland Byl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content