NMBS gelooft nog in eerste klasse

© belga

Het concept van de eerste klasse in de treinen wordt geëvalueerd en bijgestuurd, maar het verschil tussen eerste en tweede klasse blijft bestaan.

De Morgen meldt dinsdag dat de NMBS het concept van de eerste klasse wil herzien. De luxueuzere zitjes zijn gemiddeld maar voor 18 procent gevuld. Volgens NMBS-topman Jo Cornu komt dat omdat bedrijven enerzijds minder geneigd zijn personeel in eerste klasse te laten reizen, en anderzijds omdat het comfort er niet veel groter is dan in tweede klasse.

Maandag raakte bekend dat de NMBS 235.000 euro verliest – 24.400 minder tickets – wanneer ambtenaren niet meer in eerste klasse mogen reizen.

NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt de gemiddelde lage bezetting van de eerste klasse, maar voegt eraan toe dat de eersteklasserijtuigen tijdens de spitsuren beter gevuld zijn. “Heel wat reizigers betalen graag wat meer voor het extra comfort en de extra rust aan boord van de trein, zodat ze bijvoorbeeld ook makkelijker kunnen werken op de trein”, zegt hij.

De NMBS bekijkt daarom ingrepen om eerste klasse aantrekkelijk te houden. Zo zal de eersteklassereiziger in de nieuwe M7-dubbeldekstreinen meer beenruimte krijgen en ook meer stopcontacten ter beschikking.

Daarnaast worden er tussen de zetels geluidschermen geplaatst, ‘zodat je de gesprekken van andere reizigers in het rijtuig minder goed hoort en het dus rustiger is”, aldus nog Temmerman.

In De Morgen hint Cornu nog op de mogelijkheid om prijzen aan te passen of te variëren in internetopties. Een gemiddelde trein telt 454 plaatsen, waarvan 62 in eerste klasse. Volgens de krant kosten de nieuwe treinen van de NMBS omgerekend 20.000 euro per zitplaats.

Partner Content