Nieuwe topman Delhaize zorgt voor aderlating in de VS

© ImageGlobe
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De aanstelling van Frans Muller aan het hoofd van Delhaize Groep, is voor Roland Smith het sein om op te stappen.

De aanstelling van Frans Muller aan het hoofd van Delhaize Groep, is voor Roland Smith het sein om op te stappen. De Amerikaan leidde sinds oktober de Amerikaanse activiteiten van Delhaize en zorgde daar voor een opmerkelijke remonte.

Smith werd vooraf getipt als een van de opvolgers van de afscheidnemende Pierre-Olivier Beckers. Bij Delhaize klinkt het dat de ontgoocheling over het mislopen van de promotie wellicht de reden is voor het opstappen van Smith.

De managementstructuur van de Amerikaanse activiteiten wordt bijgevolg vereenvoudigd. De drie grote Amerikaanse merken – Food Lion, Hannaford en Bottom Dollar Food – rapporteren voortaan rechtstreeks aan Muller. Die heeft veel ervaring in Europa dankzij zijn vijftien jaar bij Metro Groep, en de hypermarktketen Makro in het bijzonder. Maar de VS is hem eigenlijk minder vertrouwd.

De VS zijn erg belangrijk voor Delhaize; meer dan 60 procent van de omzet komt van over de Atlantische Oceaan. Die activiteiten waren jarenlang het grote zorgenkind. Onder een van de vroegere topmannen, Rick Anicetti, werden verschillende nieuwe merken opgestart, maar enkel Bottom Dollar Food bleek voldoende potentieel te hebben. Door die diversificatie werd uit het oog verloren dat sterkhouder Food Lion meer en meer in zwaar water kwam.

Toen in 2008 de crisis goed losbarstte, was Food Lion niet voorbereid op een meer prijsbewuste consument. Met een herinrichting van de winkels en agressievere promoties probeerde Delhaize het tij te keren, maar in veel regio’s was het kwaad geschied. Eind 2011 en begin 2012 volgde een tweede fout toen Delhaize besliste om de inflatie door te rekenen aan de klant. De concurrentie volgde niet, waardoor Food Lion weer klappen kreeg.

Uiteindelijk kwam de kentering in oktober 2012 met de aanstelling van Roland Smith. Die sneed in het winkelpark en in het Amerikaanse management. Voor het eerst sinds lang kwamen er dit jaar echt positieve geluiden uit de VS. Door de gestegen volumes trok de winst ook weer aan. Het is de vraag of Muller dat momentum vanuit Europa zal kunnen aanhouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content