Nettowinst Recticel stijgt met 57,7 procent

© belga

Schuimrubberfabrikant Recticel heeft tijdens het eerste halfjaar voluit kunnen profiteren van het herstel op de automarkt, waardoor de vraag naar autozetels fors toenam. Dat verklaart de winsttoename met de helft in vergelijking met vorig jaar.

De groep bevestigt de prognose om over 2010 cijfers “in lijn met 2009” neer te zetten.

De omzet steeg de eerste zes maanden met 6 procent tot 670,4 miljoen euro. De bedrijfswinst (ebit) klom 31,6 procent tot 27,8 miljoen euro. De nettowinst ging er 57,7 procent op vooruit tot 13,4 miljoen euro.

De resultaten worden vertekend door een aantal transacties die Recticel sinds vorig jaar heeft doorgevoerd. Zo werd binnen de autozeteldivisie de Italiaanse dochter verkocht, terwijl een Poolse dochter volledig opging in de Proseat groep.

Ook de participatie in de Franse beddenproducent Cofel ging de deur uit, net als Corpura binnen de divisie Soepelschuim.

Al die operaties brachten de nodige kosten met zich mee, en die hadden een negatief effect van 4 miljoen euro op de bedrijfskasstroom (ebitda). Dat werd echter ruimschoots gecompenseerd door de Automotive-divisie, die de ebitda met 21,6 procent zag toenemen. De divisies Soepelschuim en Isolatie gingen er ook nog op vooruit, maar het management signaleert “aanzienlijk” hogere grondstoffenprijzen die de rendabiliteit aantasten.

Gedetailleerde vooruitzichten voor de rest van het jaar geeft Recticel niet. Het bedrijf houdt wel vast aan de voorspelling om over 2010 in lijn met de resultaten van 2009 te presteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content