Nederlandse spoorwegen verkopen broodjes in Belgische stations

25/07/12 om 12:08 - Bijgewerkt om 12:08

Bron: Trends

De Nederlandse Spoorwegen (NS) komen naar België. Ze zullen broodjeszaken uitbaten en later kleine supermarkten.

Nederlandse spoorwegen verkopen broodjes in Belgische stations

© Belga

De Nederlandse spoorwegmaatschappij NS zal binnenkort een broodjeszaak openen in het station van Sint-Niklaas. Later komen daar ook nog Hasselt, Zottegem en Leuven bij. Dat meldt de krant De Tijd.

Later ook kleine supermarktjes

In de toekomst wil de NS in ons land ook kleine winkeltjes uitbaten in stations. "We geloven in de opkomst van de convenience store, de gemakswinkel", zegt Barend Kuenen, de directeur van de buitenlandse activiteiten van NS Stations, aan Trends.

Zulke gemakswinkels zijn klein en hebben een beperkt aanbod. De doelgroep is de consument die snel een beperkt aantal artikelen wil kopen terwijl hij onderweg is.

Neemt NS Albert Heijn mee naar België?

In Nederland werkt NS Stations samen met de supermarktketen Albert Heijn, die zijn oog heeft laten vallen op de Belgische markt. De keten heeft al enkele supermarkten in België.

Kuenen weet niet of dit de uitgelezen kans is voor Albert Heijn om verder uit te breiden in ons land. "Ons aanbod zal afgestemd zijn op wat de Belgische consument wil. Als we merken dat Albert Heijn kan voorzien in de behoefte van de reiziger, zou de keten zeker een kandidaat kunnen zijn. Maar een Belgische speler is misschien wel veel beter."

Bovendien heeft ook de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zijn zegje in welke winkels er in zijn stations komen, zegt Leen Uyterhoeven, de woordvoerder van NMBS Holding. "Het aanbod moet inspelen op reizigers die niet veel tijd hebben. We zoeken een goede mix van allerlei soorten winkels."

NS: 'Geen vijandige zet'

De concurrentiestrijd tussen de NMBS en de NS zal in de toekomst oplaaien door de liberalisering van het spoor. Toch verwelkomt de NMBS de NS. En ook de NS ziet zijn komst naar België niet als vijandig. "De NMBS heeft zelf geen retailactiviteiten. We komen dus niet in hun vaarwater", benadrukt Kuene. "Onze komst heeft trouwens niet direct te maken met de liberalisering van het spoor. Het heeft natuurlijk wel te maken met het feit dat de grenzen in Europa vervagen." (JC)

Onze partners