Nederlanders herlanceren Lunch Garden

01/03/13 om 08:51 - Bijgewerkt om 08:51

Bron: Trends

Ruim 60 miljoen euro investeringen sinds de komst midden 2009 van het Nederlandse investeringsfonds H2 Private Equity. In een uitgebreid portret belicht Trends de jaren wegkwijnende volkskeuken Lunch Garden.

Nederlanders herlanceren Lunch Garden

© Belga

Ruim 60 miljoen euro investeringen sinds de komst midden 2009 van het Nederlandse investeringsfonds H2 Private Equity. In een uitgebreid portret belicht Trends deze week de jaren wegkwijnende volkskeuken Lunch Garden.

Lunch Garden positioneert zich al jaren als de prijsbreker van de volkskeukens. "We zijn niet beschaamd over onze positionering als budgetrestaurant", zegt gedelegeerd bestuurder Annick Van Overstraeten. "Wij serveren geen sterrengerechten, maar de klassieke Belgische keuken. Wij willen aan iedereen eten kunnen bieden. Onze prijszetting is heel nauw afgestemd op de prijs van een maaltijdcheque, 8 euro."

500 ton vol-au-vent, 700 ton mosselen voor 17 miljoen klanten, die in 70 restaurants 12 miljoen schotels verorberden. Gemiddeld spendeerde die klant 13,1 euro (BTW inbegrepen). Het lijken geweldige cijfers, maar achter de massa ging jaren kommer schuil.

Rampzalig, soms deprimerend en onderkomen. Zo omschrijft de gedelegeerde bestuurder Annick Van Overstraeten de toestand in een aantal van de restaurants op het moment dat ze in 2010 bij Lunch Garden begon. "Er was vijftien jaar niet meer geïnvesteerd in ovens, afwasmachines, de airconditioning", vertelt ze. Laat staan dat het interieur vernieuwd zou zijn.

Eind juni 2009 kwam een nieuwe investeerder, het Nederlandse investeringsfonds H2 Equity Partners. De komst van het Nederlandse fonds en de nieuwe gedelegeerd bestuurder bracht een nieuwe dynamiek. Tot eind 2014 wordt ruim 60 miljoen euro geïnvesteerd in de keten. Van de 63 restaurants kregen er al 29 een opsmukbeurt, dit en volgend jaar volgen er nog achttien.

Eind 2011 opende Lunch Garden al twee nieuwe vestigingen, een in Olen en een in Messancy. "Olen is een ongelooflijk succes, en wordt nu al uitgebreid", weet Van Overstraeten. Ook dit jaar komen er twee nieuwe vestigingen bij, in Moeskroen en in Luik. En de keten is op zoek naar nog nieuwe uitbatingen, het liefst bij vernieuwde winkelcomplexen.

Stijgende werkdruk

Ook het personeel voelt de nieuwe wind. Annick Van Overstraeten krijgt goede punten als mensenmanager. Haar directe betrokkenheid, het geregelde sociale praatje, staan in schril contrast met haar misschien vriendelijke, maar vrij onzichtbare voorgangers. Het personeel leeft graag mee met het nieuwe enthousiasme, de stijgende omzet en de uitbreidingsplannen van de keten. Toch blijft er een grote 'maar'. De verfraaide winkels en het toenemende aantal klanten doen ook de werkdruk toenemen. Eind januari stapte het BBTK, de bediendevleugel van het ABVV, weg van de vergadertafel tijdens onderhandelingen over meer flexibiliteit en polyvalentie.

Lees meer over:

Onze partners