Namaakverkoop steeds meer via internet en sociale media

16/02/16 om 12:01 - Bijgewerkt om 12:01

Bron: Belga

(Belga) In 2015 heeft de Economische Inspectie van de federale overheidsdienst Economie ongeveer 320.000 namaakartikelen van de markt gehaald, goed voor een geschatte marktwaarde van 12,3 miljoen euro. Dat zijn minder artikelen dan in 2014, maar de geschatte verkoopwaarde ervan lag wel meer dan 30 procent hoger in 2015. Het internet en sociale media worden bovendien steeds meer gebruikt voor de verkoop van namaak, zei minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters bij de voorstelling van de resultaten.

Namaakverkoop steeds meer via internet en sociale media

Namaakverkoop steeds meer via internet en sociale media © BELGA

"Deze online-evolutie is een gevolg van het valse gevoel van anonimiteit dat de verkopers er hebben. 'Als ik het aanbied via internet, ben ik minder pakbaar.' Gelukkig is niets minder waar", aldus Peeters. "Internationale samenwerking is van essentieel belang, zeker wat betreft internetcriminaliteit", aldus nog de minister. De Economische Inspectie werkt dan ook samen met de douane, het Europese antifraudekantoor OLAF en de Europese politiedienst Europol. De Economische Inspectie voerde vorig jaar 1.150 namaakcontroles uit, de helft daarvan op het internet en sociale media. In totaal zijn 319.199 valse artikelen van de markt gehaald. Dat is minder dan in 2014, toen het om 435.707 namaakproducten ging. De geschatte waarde van die artikelen lag in 2015 wel meer dan 30 procent hoger: 9,4 miljoen euro in 2014 tegenover 12,3 miljoen in 2015. Dat komt omdat meer namaak van luxeproducten, zoals parfum, handtassen en merkkledij, bij de controles is aangetroffen. Die producten worden bovendien vooral verkocht via internet en sociale media. Dat in absolute cijfers minder namaakproducten zijn gevonden, komt onder andere doordat minder valse lichaamsverzorgingsproducten zijn ontdekt. Peeters dankt dat aan het repressief beleid van de voorbije jaren. Bij dergelijke producten bestaat een gevaar voor de gezondheid van de consument. "Men weet immers niet wat in deze producten zitten, waardoor sommige producten allergische reacties of erger kunnen opwerken", aldus Peeters. De minister onderstreepte nog dat de strijd tegen namaak ook in 2016 een prioriteit blijft. (Belga)

Onze partners