Mysteryshoppers vinden honderd zwakke punten bij banken

© istock

De toezichthouder FSMA heeft het voorbije anderhalf jaar onderzocht of de Belgische banken hun zorgplicht voldoende nakomen. De conclusie van het onderzoek is: het kan beter.

FSMA stuurde ‘mysteryshoppers’ op pad, die zich anoniem aanmelden in de kantoren van zowel grote als kleine banken.

Ze vonden honderd zwakke punten, wat resulteerde in 57 bevelen om het anders te doen. Dat zei FSMA-voorzitter Jean-Paul Servais bij de voorstelling van zijn jaarverslag. De inspecteurs van FSMA ondervroegen 519 personen in de agentschappen en op de hoofdzetels van financiële instellingen.

Zowel bij de grote als de kleine banken werden tekortkomingen vastgesteld, op het internet en in de kantoren. De FSMA wilde niet ingaan op de vraag hoeveel procent van de banken of financiële tussenpersonen in de fout gaat.

Wat loopt er verkeerd? De kennis en ervaring van de klanten worden onvoldoende getoetst en sommige banken verstrekken beleggingsadvies zonder dat ze een profiel hebben gemaakt van hun klant.

Een andere tekortkoming is dat commerciële medewerkers onvoldoende kennis hebben over producten en hun kostenstructuur. Daarnaast wijst FSMA er op dat het niet voldoende is een gestandaardiseerd profiel op te maken en dat te koppelen aan financiële producten. Servais: “Bij beleggingsadvies moet er een minimum aan dialoog met de klant zijn.” (IDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content