Motordealers verdienen nauwelijks hun brood

© belga

De sector van motor- en bromfietsdealers is nauwelijks winstgevend. Dat blijkt uit een nieuw rentabiliteitsonderzoek dat de branchevereniging Federmoto liet uitvoeren op basis van de jaarrekeningen van de motordealers tot 2008.

De invloed van de crisis is dus nog niet bekend, maar de liquiditeit van de motordealers was tussen 2006 en 2008 al onrustwekkend laag. Ook de solvabiliteit liet te wensen over.

Volgens Federmoto-voorzitter Guido Brenders zijn de onverantwoord hoge kortingen bij de verkoop van nieuwe motoren en bromfietsen een van de redenen. De verkoop maakt 60 procent van de omzet uit, maar is voor veel bedrijven verlieslatend.

Sommige importeurs hebben bovendien de marges verminderd. Daar lijkt wel stilaan verandering in te komen omdat de importeurs riskeren met een te klein verkoopnet te moeten werken. Het aantal zaken groeit niet en overnames gaan niet gemakkelijk.

Voor veel dealers moeten de werkplaatsactiviteiten (25 à 30 procent van de omzet) het verlies van de nieuwverkoop dekken. Maar Brenders wijst erop dat de werkplaatstarieven soms veel te laag zijn om tot een gezonde bedrijfsvoering te komen.

Is er dan nog toekomst voor de branche? Brenders: “Die vraag is aan de orde. Mensen die een zaak willen beginnen of overnemen, krijgen heel moeilijk een krediet bij de banken. En wie geld heeft, zal wel twee keer alles narekenen want deze sector brengt weinig op.” Een mogelijke oplossing is om de verkoop en de werkplaats te scheiden. Minder dealers per merk, maar meer servicepunten, zoals ook in de autosecor het geval is.

Sj.S.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content