Mercator en Nateus worden Baloise Insurance

21/06/12 om 16:25 - Bijgewerkt om 16:25

Bron: Trends

De integratie van de verzekeringsbedrijven Mercator en Nateus leidt tot een naamsverandering. Vanaf 1 januari gaat de combinatie als Baloise Insurance door het leven. Baloise is de naam van de Zwitserse moedermaatschappij.

Mercator en Nateus worden Baloise Insurance

© Studio Dann

"Een jaar of tien geleden was Mercator het zwarte schaap in ons bedrijf", vertelt Martin Strobel, CEO van de Baloise Groep. "Nu is het een witte zwaan". Baloise ruimde de private-equityportefeuille op, focuste op de rendabilisering van de verzekeringsactiviteit en deed de voorbije jaren enkele overnames die de marktpositie in België verstevigden.

Baloise nam in 2011 onder meer Avéro en Nateus over. Avéro werd nog netjes onder de Mercator-vlag geïntegreerd, maar nu ook Nateus er bijgevoegd wordt, kiest de groep voor een nieuwe naam: Baloise Insurance. Die naam moet de creatie van een nieuwe fusie-onderneming en de samenhorigheid met de groep benadrukken.

"Voor Baloise is België nu de belangrijkste markt buiten Zwitserland. Noem het gerust onze tweede thuismarkt", zegt Strobel, die speciaal voor de naamsverandering naar België kwam. Baloise is ook nog actief in landen als Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Kroatië. De activiteiten van Baloise buiten Zwitserland worden geleid door de Belg Jan De Meulder. Baloise Groep vertegenwoordigt een omzet van 9,5 miljard Zwitserse frank (7,9 miljard euro). De Belgische activiteiten zijn goed voor een omzet van 1,06 miljard euro en 1400 medewerkers (op een groepstotaal van 9100).

Strobel onderstreept zijn geloof in de Belgische verzekeringsmarkt, waar Baloise groeit in zowel leven als niet-leven. De groep werkt er exclusief via het makelaarskanaal en wil dat blijven doen. De fusie van Mercator en Nateus wordt volgend jaar afgerond met het samenbrengen van de teams en de businessboeken van de twee verzekeraars. De campagne die de naamsverandering ondersteunt, zal 2 tot 3 miljoen euro kosten. Baloise wil de komende jaren vooral groeien in Franstalig België en in levensverzekeringen. (P.C.)

Onze partners