Marleen Vaesen (Greenyard Foods): 'We willen de winst sterk verbeteren'

15/05/14 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Bron: Trends

"De volgende twee jaar mikken we vooral op organische groei. Op korte termijn komen er geen overnames. We willen onze winstgevendheid sterk verbeteren." Dat zei Marleen Vaesen, de CEO van Greenyard Foods deze middag tijdens de Trends Lunch.

Marleen Vaesen (Greenyard Foods): 'We willen de winst sterk verbeteren'

In het najaar van 2012 werd Marleen Vaesen, die voordien onder meer een internationale carrière had bij Sara Lee (Douwe Egberts en Senseo), CEO van de beursgenoteerde groenten- en fruitverwerker Greenyard Foods.

De onderneming haalde in het boekjaar 2012-2013 - volgende dinsdag worden de nieuwe jaarcijfers na de beurs bekendgemaakt - een omzet van ruim 600 miljoen euro. Het heeft twee grote divisies: diepvries (Pinguin) en conserven (Noliko). In diepvries is Greenyard Foods het nummer twee in Europa, na de fusiegroep Ardo en Dujardin (die aangekondigde fusie moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsoverheden). De onderneming werkt hoofdzakelijk voor de grootdistributie, als producent van huismerken.

In conserven is de onderneming het nummer vijf in Europa. "Wij voelen ons goed met die positie als het nummer twee in diepvriesgroenten. Het klopt dat onze winst hoger is in de conservenafdeling, maar die markt is dan ook minder versnipperd. Maar we willen de winstgevendheid van de afdeling diepvriesgroenten verbeteren. Daar gaan we nu aan werken. Er komen dus geen overnames op korte termijn. Dat is een heel belangrijke beslissing. We gaan voor organische groei."

"Als het nummer twee zijn we bovendien nog altijd dubbel zo groot als het nummer drie. Je kunt je uiteraard afvragen of de consolidatie niet zal voortgaan, na de aangekondigde fusie van Ardo en Dujardin. In West-Vlaanderen zitten negen fabrikanten bij elkaar, en die hebben 40 procent van het Europese volume in diepvriesgroenten. Dat zijn allemaal familiebedrijven."

Vlaamse bloemkolen voor Polen

De winstgevendheid in de diepvriesgroenten moet onder meer omhoog door een betere samenwerking tussen de fabrieken van Greenyard Foods. "De trends in de markt zijn er, daar ben ik van overtuigd. Het is nu aan ons om er iets van te maken. Er is een toenemende aandacht voor gezonde voeding, maar tegelijk zien we hoe de consumptie van fruit en groenten in Europa ter plaatse blijft trappelen."

De uitwisseling tussen de eigen fabrieken zal versterken. "We moeten de processen verbeteren, zodat we het werkkapitaal onder controle kunnen houden." Dat werkkapitaal schommelt afhankelijk van de verwerking van oogsten, en kan pieken bereiken van 240 miljoen euro. "We willen onze oogsten beter afstemmen op tekorten in bepaalde landen. De voorbije herfst hadden we bijvoorbeeld veel bloemkool in België, terwijl er een tekort was in Polen. Die kunnen we dan naar ginds vervoeren. Of we verschuiven arbeidsintensieve productie, zoals de teelt van pompoenen en uien, naar Polen. De loonkosten per uur bedragen in Polen 7 euro, in België is dat 21 euro."

'We blijven op de beurs'

Greenyard Foods wordt weleens afgedaan als een diepvriesaandeel. Wie in 1999 intekende bij de beursgang tegen 26 euro, heeft vandaag een aandeel dat rond 12 euro schommelt. "Wie in 2010 is ingestapt tegen negen euro, heeft nu al een mooie opbrengst, ook via de kapitaalvermindering met 2,4 euro. Wij blijven die beursnotering belangrijk vinden. Het dwingt ons tot professionalisering en deugdelijk bestuur. Bovendien is het een manier voor een eventuele kapitaalronde."

Vaesen meldde nog hoe ze met spijt de aardappelpoot Lutosa heeft verkocht. "Maar we kregen een heel mooi aanbod. Het zou voor onze aandeelhouders op de beurs niet verantwoord zijn geweest daar niet op in te gaan."

Onze partners