Marktonderzoek in België blijft achter

© belga

De uitgaven aan marktonderzoek blijven in ons land achter in vergelijking met de ons omringende landen. Dat meldt het weekblad Trends.

In 2009 besteedden Belgische bedrijven samen 150 miljoen euro aan marktonderzoek of 14 euro per hoofd van de bevolking. Dat is een derde tot de helft minder dan in landen als Duitsland, Nederland, Frankrijk en Engeland. Dat blijkt uit een analyse van Febelmar, de Belgische Federatie van Marktonderzoeksbureaus. Voorzitter Johan Schockaert (Significant-GfK) wijst erop dat de uitgaven voor communicatie in West-Europa gemiddeld op 200 euro per inwoner liggen.

België werd ooit nochtans gezien als een interessante testmarkt voor Europa. Dat potentieel is er nog. Schockaert: “We hebben een fantastisch land met de twee culturen, noord en zuid. De investeringen zouden daarom hoger ‘moeten’ zijn. Bovendien is de marktonderzoeksector internationaal georiënteerd, maar dat vertaalt zich niet in omzet.” Voorts zijn er enkele grote marktonderzoeksbureaus met Belgische roots zoals Synovate (het vroegere Censydiam) en InSites. “We zijn een open economie en we doen ook onderzoek in andere landen”, zegt Schockaert.

Vorig jaar daalde de omzet van marktonderzoek in ons land met 5 procent. “Die achteruitgang is er ook in de andere landen. Er is geen andere uitleg voor dan de crisis. In marktonderzoek is iets gemakkelijker geschrapt”, zegt Schockaert. “En eigenaardig genoeg is er een verschuiving naar minder kwalitatief onderzoek. Dat heeft ons verrast. Kwalitatief onderzoek heeft immers een lagere gemiddelde waarde per project omdat er minder mensen bij betrokken zijn.”

Er is een stabilisatie in telefonisch marktonderzoek en een stijging van onlinestudies. “Telefoon blijft een belangrijk middel, maar er is wel kannibalisatie door online. Online-onderzoek is niet alleen sneller en goedkoper, maar je kunt er ook zaken tonen, wat bij telefonische marktstudies niet kan.”

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content