Marc Morioux (Bubble Post): ‘Bpost biedt financiële en industriële ondersteuning, dat is twee keer gewonnen’

Marc Morioux © Emy Elleboog

Met de overname van het groene stadsdistributiebedrijf Bubble Post koopt bpost expertise in gekoeld transport. Voor Marc Morioux, de CEO van Bubble Post, is de overname de logica zelve.

Marc Morioux staat een jaar aan het hoofd van Bubble Post, de duurzame stadsdistributeur die actief is in zestien steden in België en Nederland. De Leuvenaar, die jarenlang actief was bij het pakjesbedrijf DPD Belux (een dochter van de Franse Post), werd in augustus 2016 door de aandeelhouders binnengehaald om de activiteiten van Bubble Post te stroomlijnen en te professionaliseren. Ook financieel moet schoon schip gemaakt worden.

Met vallen en opstaan

Bubble Post is in 2013 opgericht door de vrienden-ondernemers Ben Rieder, Michel De Waele en Anthony Viaene opgericht als een ecologisch fietskoeriersbedrijf in Gent. Wat begon als een gedurfd plan is met vallen en opstaan geëvolueerd tot een internationaal stadsdistributiebedrijf met meer dan 100 personeelsleden en een omzet van 3,6 miljoen euro in 2016.

Winstgevend is Bubble Post nooit geweest. Dat was de zwakke plek van de sympathieke start-up. Om verder (internationaal) te groeien, werkte Marc Morioux dit voorjaar aan een nieuwe financieringsronde. “We praten ook met andere partijen, mogelijk een industriële speler die volume kan bieden”, zei Marc Morioux daarover in Trends van 27 april.

Maandag kondigde bpost aan dat het Bubble Post overneemt. Hoe diep het beursgenoteerde postbedrijf in de buidel tast voor de overname van Bubble Post, wordt niet bekendgemaakt. Bpost is niet aan zijn proefstuk toe. Spelers zoals Citydepot, Parcify en Dynalogic maken al langer deel uit van ‘s lands grootste postbedrijf.

Gekoelde goederenstromen

“We waren al een tijd met elkaar aan het praten”, bevestigt Marc Morioux. “Een industriële investeerder was nodig om in onze pakjesactiviteit meer densiteit te creëren. Bpost heeft de ambitie een toonaangevende speler te zijn in de snel groeiende pakjesmarkt in België en het kan Bubble Post de nodige financiële ondersteuning geven om verdere stappen te kunnen doen in gekoeld transport.”

Bubble Post levert met duurzame voertuigen zoals cargofietsen en koelwagens op aardgas onder andere aan horecagroothandels. De logistiekedienstverlener distribueert ook bereide maaltijden en maaltijdboxen aan particulieren. De gekoelde goederenstromen zijn de groeipool van Bubble Post, goed voor meer dan 60 procent van de omzet.

Overgenomen worden door een gigant als bpost, betekent dat niet het einde van het eigenzinnige karakter van Bubble Post?

Morioux: “Bpost heeft al verschillende bedrijven overgenomen. Kijk naar Parcify, Citydepot en Dynalogic. Zij kunnen vrij autonoom, weliswaar in overleg, onder hun eigen naam voortwerken. Dat zal voor Bubble Post ook zo zijn. Het is wel belangrijk ons authentieke DNA niet te verliezen.”

Wat wordt uw rol precies in bpost, de koude keten logistiek voort uitrollen?

Morioux: “Dat wordt een van de hoofdopdrachten. We willen dat in de Benelux echt op de kaart zetten. Daar zit een enorm potentieel in.”

Hoe ziet u de samenwerking met Citydepot, ook een dochter van bpost? U werkt onder andere in Gent samen?

Morioux: “Citydepot is veeleer actief in het vrachtsegment met pallets. Wij focussen meer op pakjes en kleinere volumes. We moeten de samenwerking voort concretiseren. We hebben al een paar keer om de tafel gezeten.”

Morioux: “Onze prioriteit is nu België en Nederland voor gekoeld, vries- en droog transport. De internationale ambities zijn niet weg, maar België en Nederland zijn prioritair.”

Wanneer verwacht u met Bubble Post winst te maken?

Morioux: “Dat zal nu wel versnel kunnen, onder meer omdat we dankzij het bpost-netwerk meer densiteit in de pakjesactiviteit krijgen. In dat segment had Bubble Post het moeilijk. In gekoeld transport kwamen we al vrij dicht bij het break-evenpunt. Winst zal er gauw zijn, alvast veel sneller dan wanneer we alleen zouden doorgaan.”

Voor u is het een soort comeback, van de Franse Post naar de Belgische. De grote spelers blijven de markt wel domineren.

Morioux: “Het kan moeilijk anders. Op een bepaald moment wordt het zo kapitaalintensief… Ook Parcify heeft een extra kapitaalinjectie gekregen. Groei komt niet uit de lucht gevallen. Daar zijn middelen voor nodig en die vind je dan bij zo’n grote speler. Dat is de logische weg. We kunnen groeien dankzij de ondersteuning van een industriële speler als bpost, en het postbedrijf kan volume bijbrengen. Dat is twee keer gewonnen. Zonder financiële en industriële steun duurt het veel langer vooraleer je een grote stap kunt doen. Dat heeft bpost goed bekeken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content